Codul Vamal

Postat in data: 20.02.2013

TIP

Legislatie Transporturi

Legea nr. 86 din 10.04.2006 privind Codul vamal al Romaniei

LEGE   Nr. 86 din 10 aprilie 2006
privind Codul vamal al Romaniei

    TITLUL I
    Dispozitii generale
    CAP. 1
    Domeniul de aplicare si definitii
    ART. 1
    (1) Reglementarile vamale cuprind prezentul cod, regulamentul de aplicare a acestuia, precum si alte acte normative care contin prevederi referitoare la domeniul vamal.
    (2) Codul vamal se aplica schimbului de marfuri si bunuri dintre Romania si alte tari, fara a aduce atingere reglementarilor speciale prevazute in alte domenii.
    ART. 2
    (1) Reglementarile vamale se aplica in mod uniform pe intreg teritoriul vamal al Romaniei, in masura in care nu exista dispozitii contrare prevazute in acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte.
    (2) Introducerea sau scoaterea din tara a marfurilor, a mijloacelor de transport si a oricaror alte bunuri este permisa numai prin punctele de trecere a frontierei de stat.
    (3) In punctele de trecere a frontierei de stat si pe teritoriul tarii sunt organizate birouri vamale care functioneaza potrivit legii.
    (4) La trecerea frontierei de stat, marfurile, mijloacele de transport si orice alte bunuri sunt supuse controlului vamal si aplicarii reglementarilor vamale numai de autoritatea vamala.
    ART. 3
    (1) Teritoriul vamal al Romaniei cuprinde teritoriul statului roman, delimitat de frontiera de stat a Romaniei, precum si marea teritoriala a Romaniei, delimitata conform normelor dreptului international si legislatiei romane in materie.
    (2) Teritoriul vamal al Romaniei include si spatiul aerian al teritoriului tarii si al marii teritoriale.
    ART. 4
    In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
    1. persoana - persoana fizica sau juridica; in aceasta definitie se incadreaza si o asociatie de persoane fizice care, desi nu are personalitate juridica, este recunoscuta de lege;
    2. persoana stabilita in Romania - o persoana fizica cu domiciliul ori cu resedinta in Romania sau o persoana juridica care are sediul social, sediul central sau sediul permanent in Romania ori asociatia de persoane prevazuta la pct. 1 cu sediul in Romania;
    3. autoritate vamala - autoritate investita, in principal, cu aplicarea reglementarilor vamale;
    4. birou vamal - unitate a autoritatii vamale in care pot fi indeplinite, in totalitate sau in parte, formalitatile prevazute in reglementarile vamale;
    5. birou vamal de intrare - biroul vamal desemnat de autoritatea vamala conform reglementarilor vamale, catre care marfurile introduse pe teritoriul vamal al Romaniei trebuie sa fie dirijate fara intarziere si la care acestea sunt supuse controalelor corespunzatoare la intrare, destinate analizei de risc;
    6. birou vamal de import - biroul vamal desemnat de autoritatea vamala conform reglementarilor vamale, la care trebuie sa fie indeplinite formalitatile vamale si controlul corespunzator destinat evaluarii riscurilor, pentru a da o destinatie vamala marfurilor introduse pe teritoriul vamal al Romaniei;
    7. birou vamal de export - biroul vamal desemnat de autoritatea vamala, conform reglementarilor vamale, la care trebuie sa fie indeplinite formalitatile vamale si controlul corespunzator destinat evaluarii riscurilor, pentru a da o destinatie vamala marfurilor care ies de pe teritoriul vamal al Romaniei;
    8. birou vamal de iesire - biroul vamal desemnat de autoritatea vamala, conform reglementarilor vamale, la care marfurile trebuie sa fie prezentate inainte de a iesi de pe teritoriul vamal al Romaniei si unde acestea sunt supuse controlului vamal de iesire destinat analizei de risc;
    9. decizie - orice act oficial al autoritatii vamale privind reglementarile vamale, referitor la un anumit caz, care produce efecte juridice asupra uneia sau mai multor persoane identificate ori identificabile, inclusiv informatiile tarifare obligatorii si informatiile obligatorii in materie de origine;
    10. statut vamal - statutul unei marfi ca fiind marfa romaneasca sau straina;
    11. marfuri romanesti:
    a) marfuri obtinute in intregime pe teritoriul vamal al Romaniei, cu respectarea conditiilor de origine prevazute in prezentul cod, care nu incorporeaza marfuri importate din alte tari. Marfurile obtinute din marfuri plasate sub un regim suspensiv nu se considera a avea statut de marfa romaneasca in cazurile de importanta economica speciala determinate prin regulamentul vamal;
    b) marfuri importate care au fost puse in libera circulatie;
    c) marfuri obtinute pe teritoriul vamal al Romaniei fie din marfurile prevazute la lit. a) si b), fie din marfurile prevazute la lit. b);
    12. marfuri straine - altele decat cele definite la pct. 11; marfurile romanesti isi pierd statutul vamal cand sunt scoase de pe teritoriul vamal al Romaniei;
    13. datorie vamala - obligatia unei persoane de a plati cuantumul drepturilor de import sau de export;
    14. drepturi de import:
    a) taxele vamale si taxele cu efect echivalent cu al taxelor vamale de platit la importul de marfuri;
    b) taxele agricole si alte taxe la import introduse prin reglementarile privind politica agricola sau prin reglementarile specifice aplicabile anumitor marfuri rezultate din transformarea produselor agricole, daca este cazul;
    15. drepturi de export:
    a) taxele vamale si taxele cu efect echivalent cu al taxelor vamale de platit la exportul marfurilor;
    b) taxele agricole si alte taxe la export introduse prin reglementarile privind politica agricola sau prin reglementarile specifice aplicabile anumitor marfuri rezultate din transformarea produselor agricole, daca este cazul;
    16. debitor - orice persoana obligata sa achite datoria vamala;
    17. supraveghere vamala - orice actiune a autoritatii vamale pentru asigurarea respectarii reglementarilor vamale si, cand este cazul, a altor dispozitii aplicabile marfurilor aflate sub supraveghere vamala;
    18. control vamal - acte specifice efectuate de autoritatea vamala pentru a asigura aplicarea corecta a reglementarilor vamale si a altor dispozitii legale privind intrarea, iesirea, tranzitul, transferul si destinatia finala ale marfurilor care circula intre teritoriul vamal al Romaniei si alte tari, inclusiv stationarea marfurilor care nu au statutul de marfuri romanesti; aceste acte pot sa includa verificarea marfurilor, a datelor inscrise in declaratie, existenta si autenticitatea documentelor electronice sau scrise, examinarea evidentelor contabile ale agentilor economici si a altor inscrisuri, controlul mijloacelor de transport, controlul bagajelor si al altor marfuri transportate de sau aflate asupra persoanelor, precum si efectuarea de verificari administrative si alte acte similare;
    19. destinatie vamala a marfurilor:
    a) plasarea marfurilor sub un regim vamal;
    b) introducerea marfurilor intr-o zona libera sau antrepozit liber;
    c) reexportul acestora in afara teritoriului vamal al Romaniei;
    d) distrugerea marfurilor;
    e) abandonarea marfurilor in favoarea statului;
    20. regim vamal:
    a) punerea in libera circulatie;
    b) tranzitul;
    c) antrepozitarea vamala;
    d) perfectionarea activa;
    e) transformarea sub control vamal;
    f) admiterea temporara;
    g) perfectionarea pasiva;
    h) exportul;
    21. declaratie vamala - actul cu caracter public, prin care o persoana manifesta, in formele si modalitatile prevazute in reglementarile vamale, vointa de a plasa marfurile sub un anumit regim vamal;
    22. declarant - persoana care intocmeste declaratia vamala in nume propriu sau persoana in numele careia se face o declaratie vamala;
    23. prezentarea marfurilor in vama - reprezinta instiintarea autoritatii vamale, in modalitatea prevazuta de lege, despre sosirea marfurilor la biroul vamal sau in orice alt loc desemnat ori aprobat de autoritatea vamala;
    24. liber de vama - actiune prin care autoritatea vamala lasa la dispozitia titularului declaratiei vamale marfurile vamuite in scopul prevazut de regimul vamal sub care acestea au fost plasate;
    25. titularul regimului - persoana in numele careia s-a facut declaratia vamala sau persoana careia i-au fost transferate drepturile si obligatiile persoanei mentionate anterior in privinta regimului vamal;
    26. titularul autorizatiei - persoana careia i s-a eliberat o autorizatie;
    27. risc - probabilitatea producerii, la intrarea, iesirea, tranzitul, transferul si destinatia finala ale marfurilor care circula intre teritoriul vamal al Romaniei si alte tari si la stationarea marfurilor care nu au statutul de marfuri romanesti, a unui eveniment care fie:
    a) impiedica aplicarea corecta a reglementarilor legale, fie
    b) compromite interesele financiare ale Romaniei, fie
    c) constituie o amenintare pentru securitatea si siguranta Romaniei, pentru sanatatea publica, pentru mediu sau pentru consumatori;
    28. gestionarea riscurilor - determinarea sistematica a riscurilor si punerea in practica a tuturor masurilor necesare pentru a limita expunerea la riscuri; acest termen include activitati de genul colectarii de date si de informatii, analizarii si evaluarii riscurilor, recomandarii si adoptarii de masuri, precum si controlul si evaluarea periodica ale procesului si ale rezultatelor sale, pe baza de surse si de strategii nationale si internationale.
    CAP. 2
    Sistemul institutional al autoritatii vamale
    SECTIUNEA 1
    Structura organizatorica a autoritatii vamale
    ART. 5
    (1) Activitatea autoritatii vamale se exercita prin:
    a) Autoritatea Nationala a Vamilor;
    b) directiile regionale vamale;
    c) birourile vamale.
    (2) In cadrul birourilor vamale se pot infiinta puncte vamale.
    ART. 6
    (1) Autoritatea Nationala a Vamilor este organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, finantat de la bugetul de stat, care se organizeaza si functioneaza in subordinea Ministerului Finantelor Publice, in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Organizarea si functionarea acesteia se aproba prin hotarare a Guvernului.
    (2) Autoritatea vamala are o sigla ale carei caracteristici se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
    (3) Salarizarea, precum si drepturile si indatoririle personalului vamal sunt cele prevazute de lege pentru functionarii publici si de Statutul personalului vamal.
    (4) Functiile generale si specifice utilizate in Autoritatea Nationala a Vamilor, in directiile regionale vamale, in birourile si in punctele vamale se stabilesc prin lege.
    ART. 7
    (1) Directiile regionale vamale si birourile vamale sunt unitati subordonate Autoritatii Nationale a Vamilor.
    (2) Deschiderea de noi birouri vamale de frontiera sau inchiderea celor existente se face prin hotarare a Guvernului.
    (3) Directiile regionale vamale, birourile vamale de interior si punctele vamale se infiinteaza prin decizie a Autoritatii Nationale a Vamilor.
    ART. 8
    Autoritatea vamala isi desfasoara activitatea in sedii proprii sau, cand acest lucru nu este posibil, in spatii date in folosinta gratuita de catre detinatorii legali.
    SECTIUNEA a 2-a
    Atributiile autoritatii vamale
    ART. 9
    (1) Autoritatea vamala exercita, in cadrul politicii vamale a statului, atributiile conferite prin reglementarile vamale pentru realizarea controlului vamal al marfurilor introduse sau scoase din tara.
    (2) Controlul vamal se efectueaza la birourile si punctele vamale de catre personalul autoritatii vamale, sub indrumarea si controlul directiilor regionale vamale si ale Autoritatii Nationale a Vamilor.
    (3) In cazurile si conditiile prevazute de prezentul cod si de regulamentul vamal, controlul vamal se poate efectua si in alte locuri decat cele prevazute la alin. (2).
    ART. 10
    (1) Autoritatea vamala are dreptul sa efectueze controlul vamal al mijloacelor de transport si al marfurilor, precum si al bunurilor si valorilor apartinand persoanelor fizice, prezentate la introducerea sau la scoaterea lor din tara.
    (2) In cazul in care se refuza prezentarea, autoritatea vamala are dreptul sa efectueze controlul vamal din proprie initiativa, fara acordul titularului.
    (3) Cand exista indicii temeinice de frauda, se poate efectua, cu aprobarea sefului biroului vamal, controlul vamal corporal sumar, cu respectarea normelor de igiena si in incaperi separate, de catre persoane de acelasi sex cu persoana controlata. Se considera ca exista indicii temeinice de frauda in situatiile cand agentul vamal:
    a) descopera in timpul controlului indicii cu privire la existenta unor marfuri nedeclarate sau ascunse;
    b) detine informatii despre intentia persoanei controlate de a savarsi contraventii sau infractiuni vamale;
    c) poseda date ca persoana controlata a savarsit contraventii sau infractiuni vamale;
    d) constata comportamente neobisnuite din partea persoanei controlate.
    (4) Controlul vamal corporal sumar nu are caracterul perchezitiei corporale prevazute in Codul de procedura penala.
    ART. 11
    (1) Autoritatea vamala, cand are informatii cu privire la persoanele care, la trecerea frontierei de stat, ar transporta droguri sau precursori ai acestora ascunsi in corpul lor, poate, pe baza consimtamantului acestora, sa le supuna unui examen de investigare medicala.
    (2) In caz de refuz, agentul vamal solicita parchetului in a carui raza de competenta se afla biroul vamal autorizarea pentru examinarea medicala si retinerea persoanei. Rezultatele examinarii medicale se prezinta parchetului in scopul aplicarii procedurilor penale.
    ART. 12
    (1) Personalul vamal este investit cu exercitiul autoritatii publice si are dreptul sa conduca la sediul biroului vamal persoanele suspecte de incalcarea reglementarilor vamale, a caror identitate nu a putut fi stabilita in conditiile legii.
    (2) Echipajele mobile ale autoritatii vamale, identificabile prin dotari si insemne specifice, au dreptul de a opri mijloacele de transport, in vederea verificarii respectarii reglementarilor vamale, folosind semnale formale specifice. Cand conducatorii mijloacelor de transport refuza sa opreasca, pot fi utilizate pentru imobilizare si alte modalitati prevazute de lege.
    (3) In caz de infractiuni flagrante, personalul vamal are obligatia sa il inainteze de indata procurorului pe faptuitor, impreuna cu lucrarile efectuate si cu mijloacele de proba.
    ART. 13
    (1) Personalul vamal abilitat are dreptul ca, in vederea efectuarii controlului vamal in conditiile legii, sa urce la bordul oricaror nave, inclusiv al celor militare, aflate in porturile maritime sau fluviale, precum si in rada acestora.
    (2) Comandantul sau, in absenta acestuia, secundul navei comerciale ori militare este obligat sa primeasca autoritatea vamala, sa o insoteasca in timpul controlului si sa ii creeze posibilitatea de a verifica orice loc de pe nava susceptibil de a ascunde marfuri sau valori supuse reglementarilor vamale.
    (3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si aeronavelor comerciale sau militare aflate in aeroporturi, la sosirea ori plecarea din tara.
    ART. 14
    (1) Autoritatea vamala poate controla marfurile supuse reglementarilor vamale in orice loc s-ar afla pe teritoriul tarii. Pe durata controlului si a verificarilor efectuate de personalul vamal cu atributii in acest domeniu se pot retine, potrivit legii, de la persoanele fizice si juridice, documente de orice natura si pe orice fel de suport, care pot facilita indeplinirea misiunii de control. Retinerea documentelor se face pe baza unui proces-verbal.
    (2) In acest scop, autoritatea vamala poate:
    a) verifica, in conditiile legii, cladiri, depozite, terenuri, mijloace de transport susceptibile de a transporta marfuri supuse unui regim vamal sau care ar trebui supuse unui regim vamal, precum si orice alte obiective;
    b) preleva, in conditiile legii, probe pe care le analizeaza in laboratoarele proprii sau agreate, in vederea identificarii si expertizarii marfurilor;
    c) efectua investigatii, supravegheri si verificari in cazurile in care sunt semnalate situatii de incalcare a reglementarilor vamale;
    d) desfasura activitatile necesare pentru gestionarea riscurilor;
    e) exercita controlul ulterior la sediul agentilor economici asupra schimbului de marfuri dintre Romania si alte tari, in scopul verificarii respectarii reglementarilor vamale;
    f) identifica, pe baza de documente, persoanele care se afla in raza de activitate a biroului vamal, precum si persoanele care au legatura cu marfurile si se afla in locurile verificate potrivit lit. a);
    g) participa, in conditiile legii, la realizarea livrarilor supravegheate;
    h) coopera direct cu alte institutii centrale romane sau cu administratii vamale straine, in conditiile legii si cu respectarea obligatiilor ce decurg din conventiile si intelegerile la care Romania este parte;
    i) culege, prelucra si utiliza informatii specifice necesare pentru prevenirea si combaterea incalcarii reglementarilor vamale, inclusiv prin gestionarea, potrivit legii, a unor baze de date privind schimbul de marfuri.
    ART. 15
    Pentru efectuarea controlului vamal al marfurilor si, cand este cazul, institutiile si orice alte persoane au obligatia sa puna la dispozitie autoritatii vamale, fara plata, datele si informatiile pe care le detin referitoare la acele marfuri. Aceste date si informatii se transmit, in scris sau inregistrate pe alt suport material compatibil, in termenul solicitat.
    ART. 16
    (1) Organele postale sunt obligate sa prezinte pentru control, autoritatii vamale aflate in incinta oficiului postal, coletele si trimiterile postale internationale, cu respectarea normelor postale.
    (2) In exercitarea atributiilor de control, autoritatea vamala nu poate sa aduca atingere secretului corespondentei si trimiterilor postale.
    ART. 17
    (1) Autoritatea vamala isi exercita atributiile pe intreg teritoriul vamal al Romaniei, in conditiile stabilite prin prezentul cod.
    (2) Organele de politie si alte autoritati publice ce au, potrivit legii, competente in domeniul controlului fiscal, al circulatiei si utilizarii marfurilor pe teritoriul vamal al Romaniei sunt obligate sa anunte de indata autoritatea vamala cea mai apropiata cand constata incalcari ale reglementarilor vamale si sa depuna la aceasta marfurile care au facut obiectul acelor incalcari, precum si documentele doveditoare.
    ART. 18
    (1) In scopul prevenirii incalcarii reglementarilor vamale, se instituie o zona speciala de supraveghere vamala, cuprinsa intre limita exterioara a marii teritoriale si frontiera de stat, precum si o fasie de 30 km in interiorul frontierei de stat.
    (2) In zona speciala de supraveghere vamala autoritatea vamala efectueaza si alte actiuni specifice, prin infiintarea de posturi de supraveghere vamala, permanente sau temporare, fixe ori mobile. Totodata, realizeaza controale inopinate, urmareste si identifica persoanele suspectate de incalcarea reglementarilor vamale.
    SECTIUNEA a 3-a
    Drepturile si obligatiile autoritatii vamale
    ART. 19
    Autoritatea Nationala a Vamilor si directiile regionale vamale exercita coordonarea, indrumarea si controlul efectuarii operatiunilor realizate de birourile vamale, asigurand aplicarea uniforma a reglementarilor vamale.
    ART. 20
    Birourile vamale efectueaza operatiunile de control si supraveghere vamala in cazurile si in conditiile prevazute de reglementarile vamale.
    ART. 21
    Autoritatea vamala comunica, in conditiile legii, la cererea ministerelor si a altor institutii centrale, precum si a Bancii Nationale a Romaniei, date privind operatiunile vamale care le sunt necesare pentru indeplinirea atributiilor lor prevazute de lege.
    SECTIUNEA a 4-a
    Personalul vamal. Drepturi si obligatii
    ART. 22
    Personalul vamal cuprinde functionarii numiti in functia publica in cadrul sistemului institutional al autoritatii vamale.
    ART. 23
    Conditiile de recrutare, de numire in functia publica, de promovare si evaluare, precum si de incetare a raportului de serviciu se stabilesc prin legislatia aplicabila functionarilor publici si personalului vamal.
    ART. 24
    Personalul vamal poarta, in timpul serviciului, uniforma, insemne, ecusoane distincte si, dupa caz, echipament de protectie, care se atribuie gratuit. Modelul si durata de intrebuintare ale acestora se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
    ART. 25
    (1) Personalul vamal isi exercita atributiile in cadrul operatiunilor de control si supraveghere vamala numai pe baza legitimatiilor de serviciu, in care sunt inscrise competentele conferite prin normele legale.
    (2) Organele de politie sunt obligate sa acorde, la cerere, sprijin autoritatii vamale in exercitarea atributiilor care le revin.
    ART. 26
    Personalul vamal, in exercitarea atributiilor de serviciu, beneficiaza de ocrotirea speciala prevazuta de lege pentru ofiterii de politie.
    ART. 27
    (1) Personalul vamal care are dreptul de a purta si a face uz de arma, in conformitate cu normele legale privind regimul armelor si al munitiilor, se stabileste de conducatorul Autoritatii Nationale a Vamilor, cu aprobarea ministrului finantelor publice.
    (2) Conditiile in care personalul vamal are dreptul sa detina si sa poarte arme se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
    ART. 28
    Personalul vamal, indiferent de functia detinuta, este obligat sa pastreze confidentialitatea datelor si a operatiunilor efectuate, precum si a oricaror documente, date si informatii despre care ia cunostinta in exercitarea atributiilor de serviciu si care nu sunt, potrivit legii, informatii de interes public.
    ART. 29
    Personalul vamal este obligat sa fie loial institutiei, sa aiba o atitudine corecta si integra, actionand cu competenta si fermitate pentru prevenirea, combaterea si sanctionarea incalcarii reglementarilor vamale.
    ART. 30
    Autoritatea Nationala a Vamilor realizeaza formarea si perfectionarea personalului vamal prin Scoala de Finante Publice si Vama, precum si prin programe de formare specializata in administratia publica.
    CAP. 3
    Dispozitii generale privind drepturile si obligatiile persoanelor cu privire la reglementarile vamale
    SECTIUNEA 1
    Dreptul de reprezentare
    ART. 31
    (1) In conditiile prevazute in prezentul cod, orice persoana isi poate desemna un reprezentant in relatia sa cu autoritatea vamala pentru a intocmi actele si a indeplini formalitatile prevazute in reglementarile vamale.
    (2) Reprezentarea poate fi directa sau indirecta.
    (3) In cazul reprezentarii directe, reprezentantul actioneaza in numele si pe seama unei alte persoane.
    (4) In cazul reprezentarii indirecte, reprezentantul actioneaza in nume propriu, dar pe seama unei alte persoane.
    (5) Reprezentantul trebuie sa fie stabilit in Romania, cu urmatoarele exceptii:
    a) in cazul declararii marfurilor pentru regimul vamal de tranzit sau admitere temporara;
    b) in cazurile cand marfurile sunt declarate cu titlu ocazional, cu conditia ca autoritatea vamala sa considere justificat acest lucru.
    (6) Reprezentantul poate fi un comisionar in vama, in conditiile prevazute de regulamentul vamal.
    (7) Reprezentantul are obligatia sa declare ca actioneaza pentru persoana care l-a imputernicit, sa specifice daca reprezentarea este directa sau indirecta si sa fie investit cu putere de reprezentare.
    (8) O persoana care nu declara ca actioneaza in numele sau pe seama altei persoane ori care declara ca actioneaza in numele sau pe seama altei persoane fara a fi imputernicita sa faca aceasta se considera ca actioneaza in nume propriu si pe contul sau.
    (9) Autoritatea vamala poate cere oricarei persoane care declara ca actioneaza in numele sau pe seama altei persoane sa faca dovada calitatii si capacitatii sale de a actiona ca reprezentant.
    SECTIUNEA a 2-a
    Agenti economici autorizati
ART. 32
    (1) Autoritatea vamala acorda, pe baza criteriilor prevazute in prezenta sectiune si, daca este necesar, dupa consultarea altor autoritati competente, statutul de agent economic autorizat oricarui agent economic stabilit in Romania. Agentul economic autorizat beneficiaza de anumite facilitati in ceea ce priveste controlul vamal privind securitatea si siguranta si/sau de anumite simplificari prevazute de reglementarile vamale.
    (2) Statutul de agent economic autorizat se acorda pe baza urmatoarelor criterii:
    a) lipsa inregistrarilor in baza de date a autoritatii vamale, referitoare la incalcarea reglementarilor vamale de catre agentul economic solicitant;
    b) un sistem corespunzator de gestiune a inscrisurilor comerciale si, daca este cazul, a documentelor de transport, care sa permita efectuarea controlului vamal;
    c) dovada solvabilitatii financiare, daca este cazul, si, cand acestea sunt aplicabile, normele corespunzatoare de securitate si siguranta legate de gestionarea riscurilor.
    (3) Prin regulamentul vamal se stabilesc normele privind:
    a) acordarea statutului de agent economic autorizat;
    b) eliberarea autorizarilor pentru utilizarea simplificarilor;
    c) stabilirea autoritatii vamale care acorda statutul de agent economic autorizat si care elibereaza autorizatia prevazuta la lit. b);
    d) tipul de facilitate si limitele acesteia, care pot fi acordate in ceea ce priveste controalele vamale referitoare la securitate si siguranta, tinand cont de regulile referitoare la gestionarea riscurilor;
    e) conditiile in care statutul de agent economic autorizat poate fi suspendat sau retras.
    SECTIUNEA a 3-a
    Decizii privind aplicarea reglementarilor vamale
    ART. 33
    (1) O persoana care solicita autoritatii vamale sa ia o decizie privind aplicarea reglementarilor vamale este obligata sa furnizeze toate informatiile si documentele necesare acestei autoritati pentru a se pronunta.
    (2) Decizia se adopta si se comunica solicitantului in termenele prevazute prin regulamentul vamal sau prin alte acte normative.
    (3) Cand solicitarea este formulata in scris, decizia se adopta in cadrul termenului legal, calculat de la data la care cererea este primita de autoritatea vamala, si se comunica in scris solicitantului. Termenul prevazut poate fi depasit cand autoritatea vamala se afla in imposibilitatea de a-l respecta. Intr-o astfel de situatie autoritatea vamala informeaza solicitantul, anterior expirarii termenului, asupra motivelor care justifica depasirea acestuia, precum si cu privire la noul termen apreciat ca fiind necesar pentru adoptarea deciziei.
    (4) Deciziile adoptate de autoritatea vamala in scris trebuie sa mentioneze motivele pe care se intemeiaza si sa faca trimitere la dreptul de introducere a unei actiuni prevazute in prezentul cod.
    ART. 34
    Cu exceptia cazurilor prevazute de lege, deciziile autoritatii vamale sunt puse in aplicare de la data adoptarii.
    ART. 35
    (1) O decizie favorabila persoanei interesate se anuleaza cand a fost luata pe baza unor informatii eronate sau incomplete si daca solicitantul a stiut sau ar fi trebuit sa stie ca informatiile erau eronate sau incomplete si aceasta decizie nu ar fi fost luata daca informatiile ar fi fost corecte si complete.
    (2) Anularea se comunica de autoritatea vamala persoanei careia i s-a adresat si produce efecte de la data adoptarii deciziei anulate.
    ART. 36
    (1) Prin derogare de la prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile ulterioare, o decizie favorabila persoanei interesate este revocata sau modificata cand, in alte cazuri decat cele mentionate la art. 35, nu au fost sau nu mai sunt indeplinite una ori mai multe conditii prevazute pentru emiterea acesteia.
    (2) O decizie favorabila persoanei interesate poate fi revocata si cand persoana careia ii este adresata nu indeplineste o obligatie ce ii revine prin aceasta decizie.
    (3) Revocarea sau modificarea deciziei se comunica persoanei careia i se adreseaza si produce efecte de la data aducerii la cunostinta. In cazuri exceptionale, cand interesele legitime ale persoanei o cer, autoritatea vamala poate amana data aplicarii revocarii sau modificarii. Cazurile exceptionale se vor detalia in regulamentul vamal.
    SECTIUNEA a 4-a
    Informatii
    ART. 37
    (1) Persoanele interesate au dreptul sa solicite autoritatii vamale, in scris, informatii privind aplicarea reglementarilor vamale. O astfel de solicitare poate fi refuzata daca aceasta nu are legatura cu o operatiune de import sau export ce urmeaza a fi realizata.
    (2) La cerere se anexeaza, daca este cazul, documentatia cuprinzand principalele caracteristici tehnice si comerciale ale marfurilor care fac obiectul tranzactiei, precum si analizele de laborator.
    (3) Informatiile sunt furnizate gratuit solicitantului. Cand apar costuri speciale pentru autoritatea vamala, mai ales ca rezultat al analizelor si expertizelor efectuate asupra marfurilor sau al returnarii acestora, cheltuielile corespunzatoare vor fi facturate solicitantului.
    ART. 38
    (1) Autoritatea Nationala a Vamilor emite informatii tarifare obligatorii sau informatii obligatorii in materie de origine, la solicitarea scrisa a persoanei interesate, conform regulamentului vamal.
    (2) Informatiile prevazute la alin. (1) obliga autoritatea vamala in fata solicitantului numai in privinta clasificarii tarifare a marfurilor sau pentru determinarea originii marfurilor. Informatiile obliga autoritatea vamala doar pentru marfurile care sunt vamuite dupa data la care au fost furnizate informatiile.
    (3) Titularul informatiei tarifare obligatorii trebuie sa faca dovada ca marfurile declarate sunt conforme in toate privintele cu cele descrise in informatia obligatorie.
    (4) Titularul unei informatii obligatorii in materie de origine trebuie sa faca dovada ca marfurile declarate si circumstantele care au dus la determinarea originii sunt conforme in toate privintele cu cele descrise in informatia obligatorie.
    ART. 39
    (1) O informatie tarifara obligatorie este valabila pentru o perioada de 6 ani de la data emiterii, iar cea in materie de origine pentru o perioada de 3 ani. Prin exceptie de la prevederile art. 35, informatia obligatorie se anuleaza de autoritatea vamala daca s-a bazat pe informatii eronate sau incomplete furnizate de solicitant.
    (2) Informatia tarifara obligatorie inceteaza sa mai fie valabila:
    a) ca urmare a adoptarii unei reglementari cu ale carei prevederi informatia nu mai este conforma;
    b) ca urmare a unei modificari a notelor explicative la Nomenclatura combinata a marfurilor sau ca urmare a unui aviz de clasificare ori a unei modificari a notelor explicative la Nomenclatura sistemului armonizat de descriere si codificare a marfurilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
    c) cand este modificata sau revocata conform art. 36, cu conditia ca titularul sa fie instiintat cu privire la aceasta.
    (3) Informatia obligatorie in materie de origine inceteaza sa mai fie valabila:
    a) ca urmare a adoptarii unei reglementari sau incheierii de catre Romania a unui acord cu ale caror prevederi informatia obligatorie nu mai este conforma;
    b) cand devine incompatibila cu regulile de origine prevazute in legislatia in vigoare;
    c) cand este modificata sau revocata conform art. 36, cu conditia ca titularul sa fie instiintat cu privire la aceasta.
    (4) Dispozitiile alin. (2) lit. a) si b), alin. (3) lit. a) si b) se aplica de la data intrarii in vigoare a actelor mentionate, iar cele prevazute la alin. (2) lit. c) si alin. (3) lit. c) de la data instiintarii.
    (5) Titularul unei informatii obligatorii care a incetat sa mai fie valabila conform alin. (2) lit. b) si c) sau alin. (3) lit. b) si c) poate sa se foloseasca in continuare de aceasta informatie in scopul stabilirii drepturilor de import, a drepturilor de export, precum si a altor drepturi pe o durata de 6 luni, in situatia in care a avut incheiate contracte ferme pentru cumpararea sau vanzarea marfurilor, pe baza informatiei obligatorii, inainte ca incetarea valabilitatii sa se fi produs. In cazul produselor pentru care se prezinta un certificat de import sau de export in timpul indeplinirii formalitatilor vamale, termenul de 6 luni se inlocuieste cu perioada de valabilitate a certificatului.
    (6) Aplicarea dispozitiilor cuprinse in informatiile obligatorii are efect asupra determinarii drepturilor de import sau export si asupra modului de utilizare a certificatelor de import sau export prezentate cu ocazia declararii marfurilor in vama, cu conditia ca certificatul de import sau export sa fi fost eliberat in baza informatiilor obligatorii.
    SECTIUNEA a 5-a
    Alte dispozitii
    ART. 40
    (1) Autoritatea vamala poate sa efectueze, potrivit legii, toate controalele pe care le considera necesare pentru a asigura aplicarea corecta a reglementarilor vamale si a altor dispozitii legale privind intrarea, iesirea, tranzitul, transferul si destinatia finala a marfurilor care circula intre teritoriul vamal al Romaniei si alte tari, precum si stationarea marfurilor care nu au statut de marfuri romanesti.
    (2) Controlul vamal, altul decat cel inopinat, se bazeaza pe o analiza de risc ce utilizeaza procedee informatice in scopul de a determina si cuantifica riscurile si de a elabora masurile necesare evaluarii acestora, pe baza unor criterii stabilite de autoritatea vamala si, daca este cazul, a unor criterii stabilite la nivel international. Pentru punerea in practica a masurilor de gestionare a riscurilor, autoritatea vamala utilizeaza un sistem electronic corespunzator.
    (3) Cand controlul este efectuat de catre alta autoritate, acesta se desfasoara sub coordonarea autoritatii vamale si, in masura posibilului, in acelasi moment si in acelasi loc.
    (4) In cadrul controlului, autoritatea vamala si alte autoritati competente pot schimba intre ele datele primite in legatura cu intrarea, iesirea, tranzitul, transferul si destinatia finala a marfurilor care circula intre teritoriul vamal al Romaniei si alte tari, precum si cu stationarea marfurilor care nu au statut de marfuri romanesti, daca este necesar in scopul diminuarii riscului.
    ART. 41
    (1) In scopul aplicarii reglementarilor vamale, orice persoana implicata direct sau indirect in operatiunile avand ca scop schimbul de marfuri dintre Romania si alte tari este obligata sa furnizeze autoritatii vamale, la cererea acesteia si in termenul stabilit, toate documentele si informatiile necesare, pe orice suport, precum si orice sprijin necesar.
    (2) Informatiile care, prin natura lor, sunt confidentiale sau care sunt oferite pe baza de confidentialitate impun obligatia pastrarii secretului profesional. Acestea nu se dezvaluie de catre autoritatea vamala fara permisiunea expresa a persoanei sau autoritatii care le-a furnizat. Comunicarea informatiilor este permisa cand autoritatea vamala poate fi obligata sau autorizata sa faca aceasta, conform prevederilor legale, mai ales in privinta protejarii datelor personale sau in legatura cu procedurile judiciare.
    ART. 42
    (1) Persoanele implicate pastreaza documentele mentionate la art. 41 alin. (1), pentru a fi supuse controlului vamal, timp de 5 ani calendaristici, indiferent de suportul folosit. Acest termen se calculeaza astfel:
    a) in cazul marfurilor puse in libera circulatie in alte imprejurari decat cele prevazute la lit. b) sau al marfurilor declarate pentru export, de la sfarsitul anului in care sunt acceptate declaratiile de punere in libera circulatie sau cele de export;
    b) in cazul marfurilor puse in libera circulatie cu drepturi de import reduse sau zero in functie de destinatia lor finala, de la sfarsitul anului in care ele inceteaza a mai fi supuse supravegherii vamale;
    c) in cazul marfurilor plasate sub un alt regim vamal, de la sfarsitul anului in care regimul vamal a fost incheiat;
    d) in cazul marfurilor plasate intr-o zona libera sau un antrepozit liber, de la sfarsitul anului in care ele parasesc incinta respectiva.
    (2) In cazul in care, in urma efectuarii unui control vamal in ceea ce priveste o datorie vamala, se stabileste necesitatea corectarii acesteia in evidentele contabile, termenul prevazut la alin. (1) se prelungeste cu un an calendaristic.
    ART. 43
    Cursurile pietei valutare utilizate in scopul aplicarii legislatiei vamale sunt cele stabilite si publicate de Banca Nationala a Romaniei. Modalitatea de utilizare a acestora se stabileste prin regulamentul vamal.
    ART. 44
    Prin regulamentul vamal se stabilesc cazurile si conditiile in care aplicarea reglementarilor vamale poate fi simplificata.
    TITLUL II
    Elemente pe baza carora se aplica drepturile de import sau export ori celelalte masuri prevazute pentru schimbul international de marfuri
    CAP. 1
    Tariful vamal si clasificarea tarifara a marfurilor
    ART. 45
    (1) Drepturile legal datorate cand ia nastere o datorie vamala se determina pe baza Tarifului vamal al Romaniei.
    (2) Dispozitiile prevazute in alte acte normative care reglementeaza domenii specifice schimbului de marfuri se aplica, dupa caz, potrivit clasificarii tarifare a acelor marfuri.
    ART. 46
    Tariful vamal al Romaniei cuprinde:
    a) Nomenclatura combinata a marfurilor;
    b) orice alta nomenclatura care se bazeaza partial sau integral pe Nomenclatura combinata a marfurilor sau care adauga la aceasta orice subdiviziuni si care este stabilita prin dispozitii legale nationale care reglementeaza domenii specifice in vederea aplicarii masurilor tarifare legate de schimbul de marfuri;
    c) taxele vamale si taxele cu efect echivalent cu al taxelor vamale aplicabile marfurilor cuprinse in Nomenclatura combinata a marfurilor, precum si cele instituite in cadrul politicii agricole sau prin reglementarile specifice aplicabile anumitor marfuri care rezulta din transformarea produselor agricole, daca este cazul;
    d) masurile tarifare preferentiale cuprinse in acordurile incheiate de Romania cu anumite tari sau grupuri de tari si care stipuleaza acordarea tratamentului tarifar preferential;
    e) masurile tarifare preferentiale care pot fi acordate unilateral de Romania pentru anumite tari sau grupuri de tari;
    f) masurile tarifare care prevad o reducere sau o exonerare a drepturilor de import aferente unor anumite marfuri;
    g) alte masuri tarifare prevazute in legislatia Romaniei.
    ART. 47
    Cand aplicarea masurilor mentionate la art. 46 lit. d), e) si f) este limitata la un anumit volum de import, aplicarea lor inceteaza, in cazul contingentelor tarifare, imediat ce este atins plafonul stabilit.
    ART. 48
    (1) Clasificarea tarifara reprezinta stabilirea, pentru marfurile respective, potrivit reglementarilor in vigoare:
    a) codului tarifar din Nomenclatura combinata a marfurilor sau a codului tarifar din orice alta nomenclatura mentionata la art. 46 lit. b);
    b) codului tarifar din orice alta nomenclatura care se bazeaza in intregime sau in parte pe Nomenclatura combinata a marfurilor ori care adauga la aceasta orice subdiviziune si care este stabilita de dispozitiile legale care reglementeaza domenii specifice cu privire la aplicarea altor masuri decat cele tarifare legate de schimbul de marfuri.
    (2) La clasificarea tarifara a marfurilor se utilizeaza regulile generale pentru interpretarea Sistemului armonizat din Conventia internationala privind Sistemul armonizat de denumire si codificare a marfurilor, inclusiv anexa acestuia, incheiata la Bruxelles la 14 iunie 1983, ratificata prin Legea nr. 98/1996.
    ART. 49
    (1) Tratamentul tarifar favorabil de care pot beneficia anumite marfuri, in functie de natura sau de destinatia lor finala, inclusiv autorizarea efectuarii operatiunilor ce au ca obiect aceste marfuri, este stabilit in regulamentul vamal.
    (2) Prin tratament tarifar favorabil se intelege o reducere sau o exonerare a drepturilor de import. Reducerea sau exonerarea poate fi aplicata inclusiv in cadrul unui contingent tarifar.
    CAP. 2
    Originea marfurilor
    SECTIUNEA 1
    Originea nepreferentiala
    ART. 50
    La stabilirea originii nepreferentiale a marfurilor se au in vedere urmatoarele criterii:
    a) criteriul marfurilor produse in intregime intr-o tara, cand numai o tara se ia in considerare la atribuirea originii;
    b) criteriul transformarii substantiale, cand doua sau mai multe tari iau parte la producerea marfurilor.
    ART. 51
    (1) Marfurile originare dintr-o tara sunt acele marfuri obtinute in intregime sau produse in acea tara.
    (2) Prin marfuri obtinute in intregime intr-o tara se intelege:
    a) produse minerale extrase pe teritoriul acelei tari;
    b) produse vegetale recoltate acolo;
    c) animale vii, nascute si crescute acolo;
    d) produse obtinute de la animale vii crescute acolo;
    e) produse de vanatoare sau de pescuit obtinute acolo;
    f) produse de pescuit maritim si alte produse obtinute din afara apelor teritoriale ale unei tari de catre navele inmatriculate sau inregistrate in acea tara si sub pavilionul acelei tari;
    g) marfuri obtinute sau produse la bordul navelor-uzina din produse mentionate la lit. f), originare din acea tara, cu conditia ca astfel de nave-uzina sa fie inmatriculate sau inregistrate in acea tara si sub pavilionul acesteia;
    h) produse obtinute din solul sau din subsolul marin in afara apelor teritoriale, cu conditia ca acea tara sa aiba drepturi exclusive de a exploata solul sau subsolul respectiv;
    i) deseuri si produse reziduale, rezultate din operatiuni de fabricare, precum si articole uzate, daca acestea au fost colectate in tara respectiva si sunt folosite doar pentru a recupera materia prima;
    j) marfuri care sunt produse acolo, exclusiv din marfuri mentionate la lit. a) - i) sau din derivatele lor, in orice stadiu al productiei.
    (3) In sensul prevederilor alin. (2), cuvantul tara se refera si la marea teritoriala a statului respectiv.
    ART. 52
    Marfurile a caror productie implica mai mult decat o tara sunt considerate originare din tara in care au fost supuse ultimei transformari sau prelucrari substantiale, motivate economic, intr-o intreprindere echipata in acel scop si din care a rezultat un produs nou sau care reprezinta un stadiu important al fabricatiei.
    ART. 53
    (1) Orice transformare sau prelucrare pentru care s-a stabilit sau pentru care exista fapte care justifica prezumtia ca unicul sau scop a fost de a se sustrage dispozitiilor aplicabile marfurilor dintr-o anumita tara nu se considera ca ar conferi marfurilor produse in acest mod originea din tara in care au fost realizate in sensul prevederilor art. 52.
    (2) Reglementarile vamale sau reglementarile privind alte domenii specifice pot stabili ca un document sa fie prezentat ca dovada a originii nepreferentiale a marfurilor.
    (3) Autoritatea vamala poate solicita, in cazul unor indoieli justificate, dovezi suplimentare pentru a se asigura ca mentiunea privind originea este conforma cu reglementarile vamale, chiar daca a fost prezentat documentul ca dovada a originii marfurilor.
    SECTIUNEA a 2-a
    Originea preferentiala
    ART. 54
    Regulile de origine preferentiala stabilesc conditiile de determinare a originii in vederea aplicarii masurilor tarifare preferentiale prevazute la art. 46 lit. d) si e).
    ART. 55
    Regulile si formalitatile necesare pentru determinarea originii preferentiale a marfurilor sunt cele stabilite in acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte.
    CAP. 3
    Valoarea in vama a marfurilor
    ART. 56
    (1) Dispozitiile prezentului capitol stabilesc modul de determinare a valorii in vama in scopul aplicarii Tarifului vamal al Romaniei si a masurilor netarifare prevazute de dispozitiile legale care reglementeaza domenii specifice legate de schimbul de marfuri.
    (2) Valoarea in vama reprezinta acea valoare care constituie baza de calcul a taxelor vamale prevazute in Tariful vamal al Romaniei.
    ART. 57
    (1) Procedura de determinare a valorii in vama este cea prevazuta in Acordul privind aplicarea articolului VII al Acordului general pentru tarife vamale si comert 1994, ratificat prin Legea nr. 133/1994, cu modificarile ulterioare.
    (2) La valoarea in vama, conform prevederilor art. 1 din acordul prevazut la alin. (1), in masura in care au fost efectuate, dar nu au fost cuprinse in pret, se includ:
    a) cheltuielile de transport al marfurilor importate pana la frontiera romana;
    b) cheltuielile de incarcare, de descarcare si de manipulare, conexe transportului, ale marfurilor din import aferente parcursului extern;
    c) costul asigurarii pe parcurs extern.
    (3) Cu conditia de a fi evidentiata separat de pretul efectiv platit sau de platit, nu se include in valoarea in vama valoarea dobanzilor stabilita in conformitate cu acordurile de finantare incheiate de cumparator cu privire la marfurile importate, indiferent daca finantarea este acordata de vanzator sau de alta persoana, cu conditia ca acordurile de finantare sa fi fost incheiate in scris si ca, daca i se solicita, cumparatorul sa poata demonstra ca:
    a) astfel de marfuri sunt vandute efectiv la pretul declarat ca pret efectiv platit sau de platit;
    b) rata dobanzii pretinsa nu depaseste nivelul uzual pentru astfel de tranzactii in tara si la momentul in care s-a acordat finantarea.
    (4) Cand determinarea definitiva a valorii in vama nu se poate efectua imediat, importatorul are dreptul de a ridica marfurile din vama, la cerere, cu conditia sa constituie o garantie in forma acceptata de autoritatea vamala.
    (5) In cazul in care, in termen de 30 de zile de la ridicarea marfii, importatorul nu prezinta documente concludente privind determinarea valorii in vama, autoritatea vamala procedeaza la executarea garantiei, operatiunea de plasare a marfurilor sub un regim vamal fiind considerata incheiata.
    (6) Prin regulamentul vamal se pot stabili reguli specifice pentru determinarea valorii in vama a suporturilor informatice pentru echipamentele de prelucrare a datelor continand date sau instructiuni, precum si pentru marfurile perisabile care sunt livrate, in mod uzual, in regim comercial de vanzare in consignatie.
    ART. 58
    (1) Valoarea in vama se declara de catre importator, care este obligat sa depuna la biroul vamal o declaratie pentru valoarea in vama, insotita de facturi sau de alte documente de plata a marfii si a cheltuielilor pe parcurs extern, aferente acesteia.
    (2) Declaratia pentru valoarea in vama poate fi depusa si prin reprezentant, in acest caz raspunderea fiind solidara.
    ART. 59
    Dispozitiile prezentului capitol se aplica in mod corespunzator la determinarea valorii in vama a marfurilor puse in libera circulatie dupa ce au fost plasate sub un alt regim vamal sau au avut o alta destinatie vamala.
    TITLUL III
    Dispozitii aplicabile marfurilor introduse pe teritoriul vamal al Romaniei pana la stabilirea unei destinatii vamale
    CAP. 1
    Introducerea marfurilor pe teritoriul vamal al Romaniei
    ART. 60
    (1) Marfurile introduse pe teritoriul vamal al Romaniei fac obiectul unei declaratii sumare, cu exceptia celor incarcate in mijloace de transport care trec, fara oprire, prin apele teritoriale sau prin spatiul aerian al teritoriului vamal.
    (2) Declaratia sumara se depune la biroul vamal de intrare. Autoritatea vamala poate permite ca declaratia sumara sa fie depusa la alt birou vamal, cu conditia ca acesta sa comunice imediat sau sa puna la dispozitie pe cale electronica informatiile necesare biroului vamal de intrare. Autoritatea vamala poate accepta, in locul declaratiei sumare, depunerea unei notificari si accesul la datele din declaratia sumara in sistemul informatic al operatorului economic.
    (3) Declaratia sumara se depune inainte ca marfurile sa fie introduse pe teritoriul vamal al Romaniei.
    (4) In anumite cazuri si in functie de anumite tipuri de transport al marfurilor, de modul de transport sau de agentul economic ori in conformitate cu acordurile internationale care prevad dispozitii specifice in materie de securitate, prin regulamentul vamal se stabilesc:
    a) termenul limita pana la care este depusa declaratia sumara, inainte ca marfurile sa fie introduse pe teritoriul vamal al Romaniei;
    b) modalitatile de derogare de la termenul limita prevazut la lit. a) si de modificare a acestuia;
    c) conditiile in care se poate renunta la declaratia sumara sau in care aceasta poate fi adaptata.
    ART. 61
    (1) Prin regulamentul vamal se stabilesc formatul declaratiei sumare si datele care sa contina elementele necesare analizei de risc si aplicarii corespunzatoare a controalelor vamale, in principal privind securitatea si siguranta.
    (2) Declaratia sumara se intocmeste prin utilizarea tehnicii de procesare a datelor. Se pot folosi informatii comerciale, portuare sau de transport, cu conditia sa contina detaliile necesare. Autoritatea vamala poate accepta declaratia sumara pe suport de hartie in cazuri exceptionale, cu conditia aplicarii aceluiasi nivel de gestionare a riscului cu cel folosit la declaratiile sumare intocmite prin tehnica de procesare a datelor.
    (3) Declaratia sumara se depune de persoana care introduce marfurile pe teritoriul vamal al Romaniei sau care isi asuma responsabilitatea pentru transportul lor catre acest teritoriu.
    (4) Declaratia sumara poate fi depusa si de:
    a) persoana in numele careia actioneaza persoana prevazuta la alin. (3);
    b) orice persoana care este in masura sa prezinte marfurile sau sa dispuna prezentarea acestora la autoritatea vamala competenta;
    c) un reprezentant al persoanei prevazute la alin. (3) sau al celei mentionate la lit. a) sau b).
    (5) Persoana prevazuta la alin. (3) si (4) are dreptul, la cerere, sa modifice una sau mai multe date din declaratia sumara, dupa depunerea acesteia. Modificarea nu mai este posibila dupa ce autoritatea vamala fie:
    a) a informat persoana care a depus declaratia sumara de intentia de a verifica marfurile;
    b) a constatat inexactitatea datelor in cauza;
    c) a aprobat ridicarea marfurilor.
    ART. 62
    (1) Biroul vamal de intrare poate renunta sa solicite depunerea unei declaratii sumare pentru marfurile care au facut obiectul unei declaratii vamale inainte de expirarea termenului prevazut la art. 60 alin. (3) sau (4). In acest caz, declaratia vamala contine cel putin informatiile necesare pentru o declaratie sumara si, pana cand aceasta este acceptata, aceasta declaratie este echivalenta cu o declaratie sumara. Autoritatea vamala poate aproba ca declaratia vamala sa fie depusa la un birou vamal de import, altul decat biroul vamal de intrare, cu conditia ca acest birou sa comunice imediat biroului vamal de intrare sau sa-i puna la dispozitie, pe cale electronica, informatiile necesare.
    (2) Cand declaratia vamala este depusa in alt mod decat pe cale informatica, autoritatea vamala aplica aceleasi criterii de gestionare a riscului ca si in cazul declaratiilor vamale depuse pe cale informatica.
    ART. 63
    (1) Marfurile introduse pe teritoriul vamal al Romaniei se afla sub supraveghere vamala din momentul intrarii lor si pot fi supuse controlului vamal pana la stabilirea statutului lor vamal.
    (2) Marfurile straine raman sub supraveghere vamala pana cand:
    a) se modifica statutul lor vamal;
    b) intra intr-o zona libera sau antrepozit liber;
    c) sunt reexportate sau distruse potrivit legii.
    (3) Marfurile care beneficiaza de un tratament tarifar favorabil, in functie de destinatia lor finala, raman sub supraveghere vamala potrivit dispozitiilor cuprinse in prezentul cod.
    ART. 64
    (1) Marfurile introduse pe teritoriul vamal al Romaniei sunt transportate fara intarziere de persoana care le aduce, in conformitate cu instructiunile autoritatii vamale, astfel:
    a) catre biroul vamal desemnat de autoritatea vamala sau in alt loc desemnat sau aprobat de aceasta;
    b) spre o zona libera sau antrepozit liber, cand marfurile sunt destinate acestora.
    (2) Persoana care isi asuma raspunderea pentru transportul marfurilor, dupa ce au fost introduse pe teritoriul vamal al Romaniei sau ca urmare a transbordarii, devine raspunzatoare pentru respectarea obligatiei prevazute la alin. (1).
    (3) Cand o nava sau o aeronava aflata in situatia prevazuta la alin. (1) este obligata, din motive de forta majora sau caz fortuit, sa faca o escala sau sa stationeze temporar pe teritoriul vamal al Romaniei, transportatorul sau orice persoana care actioneaza in numele acestuia este obligata sa informeze fara intarziere autoritatea vamala asupra situatiei intervenite, aceasta stabilind masurile de supraveghere a navei sau aeronavei, precum si a marfurilor transportate de acestea.
    (4) Dispozitiile alin. (1) lit. a) nu inlatura aplicarea altor prevederi legale cu privire la traficul turistic, de frontiera, postal sau cel de importanta economica neglijabila, cu conditia ca supravegherea vamala si posibilitatea de a efectua controlul vamal sa nu fie afectate.
    ART. 65
    (1) Prevederile art. 64 nu se aplica marfurilor aflate la bordul navelor sau al aeronavelor care traverseaza marea teritoriala si apele teritoriale sau spatiul aerian al Romaniei, fara a avea ca destinatie un port sau aeroport romanesc.
    (2) In caz de forta majora sau de caz fortuit, la schimbarea destinatiei stabilite potrivit alin. (1), transportatorul este obligat sa informeze imediat autoritatea vamala, inclusiv despre eventualele pierderi partiale sau totale ale marfurilor.
    CAP. 2
    Prezentarea marfurilor la vama
    ART. 66
    Marfurile care intra pe teritoriul vamal al Romaniei se prezinta la biroul vamal de persoana care le-a introdus sau, dupa caz, de persoana care isi asuma raspunderea pentru transportul marfurilor dupa ce au fost introduse, cu exceptia marfurilor transportate cu mijloace de transport care tranziteaza, fara intrerupere, apele teritoriale sau spatiul aerian al teritoriului vamal al Romaniei. Persoana care prezinta marfurile este obligata sa mentioneze declaratia sumara sau declaratia vamala depusa anterior pentru aceste marfuri.
    ART. 67
    Dispozitiile art. 66 nu inlatura aplicarea reglementarilor vamale privind:
    a) marfurile transportate de calatori;
    b) marfurile plasate sub un regim vamal, fara a fi prezentate la vama, in cazurile prevazute de lege.
    ART. 68
    Marfurile pot, cu acordul autoritatii vamale, sa fie examinate sau sa se preleveze mostre din acestea, la cerere, in scopul acordarii unei destinatii vamale.
    CAP. 3
    Descarcarea marfurilor prezentate in vama
    ART. 69
    (1) Marfurile sunt descarcate sau transbordate de pe mijlocul de transport numai cu permisiunea autoritatii vamale in locurile desemnate ori aprobate de aceasta.
    (2) In cazul unui pericol iminent care impune descarcarea totala sau partiala a marfurilor, operatiunea se poate face fara acordul autoritatii vamale, care trebuie sa fie informata imediat despre aceasta situatie.
    ART. 70
    (1) Autoritatea vamala poate oricand sa efectueze controlul marfurilor si al mijloacelor de transport, impunand sa se procedeze la descarcarea si dezambalarea marfurilor.
    (2) Marfurile care au facut obiectul declaratiei sumare pot fi transferate numai in cazurile si in locurile stabilite de autoritatea vamala.
    CAP. 4
    Obligatia de a atribui o destinatie vamala marfurilor prezentate la vama
    ART. 71
    Marfurilor straine prezentate la biroul vamal li se acorda o destinatie aprobata de autoritatea vamala.
    ART. 72
    (1) Cand marfurile sunt inscrise intr-o declaratie sumara, titularul operatiunii comerciale sau reprezentantul acestuia este obligat sa solicite o destinatie vamala, aprobata de vama, in termen de:
    a) 45 de zile de la data depunerii declaratiei sumare, in cazul marfurilor transportate pe cale maritima;
    b) 20 de zile de la data depunerii declaratiei sumare, in cazul marfurilor transportate pe alta cale decat maritima.
    (2) Cand imprejurarile o justifica, autoritatea vamala poate stabili un termen mai scurt sau poate aproba prelungirea termenului prevazut la alin. (1).
    (3) Prelungirea termenului nu poate depasi necesitatile reale justificate de imprejurari si se acorda numai daca solicitarea este depusa in cadrul termenului initial.
    CAP. 5
    Depozitarea temporara a marfurilor
    ART. 73
    Pana cand li se atribuie o destinatie vamala, marfurile prezentate in vama au, din momentul prezentarii, statutul de marfuri depozitate temporar.
    ART. 74
    (1) Marfurile pot fi depozitate temporar numai in locurile si in conditiile aprobate de autoritatea vamala.
    (2) Autoritatea vamala poate cere persoanei care detine marfurile sa constituie o garantie care sa asigure plata drepturilor de import.
    ART. 75
    Marfurile depozitate temporar pot fi manipulate numai in scopul conservarii lor in starea initiala, fara sa se modifice aspectul tehnic si comercial al acestora.
    ART. 76
    (1) Autoritatea vamala are dreptul sa ia masurile necesare, inclusiv valorificarea potrivit legii, in situatia marfurilor pentru care nu au inceput, in termenele mentionate la art. 72, formalitatile pentru acordarea destinatiei vamale.
    (2) Autoritatea vamala poate dispune ca, pe riscul si pe cheltuiala persoanei care le detine, marfurile sa fie transferate intr-un alt loc care se afla sub supraveghere vamala, pana la reglementarea situatiei acestora.
    CAP. 6
    Dispozitii aplicabile marfurilor straine care au circulat sub un regim de tranzit
    ART. 77
    Dispozitiile art. 64, cu exceptia alin. (1) lit. a), ale art. 65 alin. (2) si ale art. 66 - 76 nu se aplica la introducerea pe teritoriul vamal al Romaniei a marfurilor deja plasate sub regim de tranzit.
    ART. 78
    Pentru marfurile straine care au circulat sub un regim de tranzit, ajunse la destinatia lor pe teritoriul vamal al Romaniei, si care au fost prezentate la vama potrivit reglementarilor privind tranzitul, se aplica dispozitiile art. 68 - 76.
    CA