ARR - Licente

Postat in data: 20.02.2013

TIP

Legislatie Transporturi

Ordin 1842/2001 - Norme metodologice de autorizare si efectuare a transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora (Licente de transport si licente de executie)

Ordin nr. 1842 din 04.12.2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de autorizare si efectuare a transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora
Ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, in temeiul prevederilor art. 12 lit. i) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 4 alin. (3) lit. m), o) si p) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, precum si ale art. 4 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aproba Normele metodologice de autorizare si efectuare a transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. va aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului transporturilor nr. 527/1997, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 50 bis din 4 februarie 1998.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Bucuresti, 4 decembrie 2001
 
Norma metodologica din 04.12.2001 de autorizare si efectuare a transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora
Art. 1. - Operatiunile de transport rutier de marfuri si de persoane, precum si activitatile conexe acestora se pot efectua numai daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) operatorul de transport rutier care desfasoara activitate de transport rutier sau operatorul care desfasoara activitati conexe transportului rutier este o persoana juridica autorizata in acest scop de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei;
b) vehiculele utilizate in timpul operatiunilor de transport rutier sunt omologate sau certificate de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, au inspectia tehnica periodica actualizata si li s-au eliberat licente de executie pentru vehicul;
c) operatorul de transport rutier public este autorizat sa efectueze una sau mai multe curse pe un anumit traseu, in cazul transportului de persoane prin servicii regulate
Art. 2. -
(1) Documentele care permit operatorului executarea operatiunilor de transport rutier de bunuri si de persoane, precum si a activitatilor conexe acestora sunt:
a) licenta de transport rutier public;
b) licenta de transport rutier in interes propriu;
c) autorizatie de transport rutier in interes propriu;
d) licenta de executie pentru autogara si activitatile desfasurate in aceasta;
e) licenta de executie pentru activitatea de agentie de voiaj;
f) licenta de executie pentru activitatea de colectare, expediere si distributie a marfurilor;
g) licenta de executie pentru activitatea de mesagerie;
h) licenta de executie pentru activitatea de intermediere in transporturile rutiere;
i) licenta de executie pentru vehicul;
j) licenta de executie pentru traseu.
(2) Modelele licentelor de transport rutier, autorizatiilor de transport rutier si licentelor de executie sunt prezentate in anexa nr. 1 (anexele nr. 1.1 - 1.10) la prezentele norme metodologice.
(3) Licentele de transport rutier, autorizatiile de transport rutier, licentele de executie pentru activitati conexe transportului rutier, licentele de executie pentru vehicul, precum si licentele de executie pentru traseu sunt documente cu regim special, nominale si netransmisibile, eliberate operatorilor de transport rutier sau operatorilor pentru activitati conexe transportului rutier de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei prin Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., in conditiile prezentelor norme metodologice.
Art. 3. -
(1) Licentele de transport rutier, autorizatiile de transport rutier, licentele de executie pentru activitatile conexe transportului rutier, precum si licentele de executie pentru traseu se elibereaza insotite de caietele de sarcini specifice.
(2) Caietele de sarcini sunt documente obligatorii care contin conditiile ce trebuie respectate de operator in desfasurarea activitatilor de transport rutier sau a activitatilor conexe transportului rutier, respectiv conditiile de efectuare a cursei pe un anumit traseu la transportul de persoane prin servicii regulate sau prin servicii regulate speciale.
(3) Caietele de sarcini se elaboreaza de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., care le actualizeaza ori de cate ori este necesar.
(4) Caietele de sarcini aferente licentei de transport rutier public, licentei de transport rutier in interes propriu, autorizatiei de transport rutier in interes propriu, licentelor de executie pentru activitati conexe transportului rutier, precum si modelul caietului de sarcini pentru licenta de executie pentru traseu sunt prevazute in anexele nr. 2-10 la prezentele norme metodologice.
CAPITOLUL II
Autorizarea operatorilor de transport rutier si a operatorilor
pentru activitati conexe transportului rutier
Art. 4. -
(1) Operatorul de transport rutier este autorizat sa efectueze activitate de transport rutier daca a primit numar de registru din Registrul operatorilor de transport rutier, deschis la fiecare agentie teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R.
(2) Numarul de registru se acorda daca operatorul de transport rutier indeplineste conditiile pentru dobandirea licentei de transport rutier public, a licentei de transport rutier in interes propriu sau a autorizatiei de transport rutier in interes propriu.
(3) Numarul de registru se inscrie pe licenta de transport rutier public, pe licenta de transport rutier in interes propriu si pe autorizatia de transport rutier in interes propriu.
(4) Operatorul pentru activitati conexe transportului rutier este autorizat sa efectueze una dintre aceste activitati prin eliberarea licentei de executie pentru activitatea conexa respectiva
Art. 5. -
(1) Registrul operatorilor de transport rutier are filele numerotate, legate si sigilate si este structurat pe trei sectiuni:
a) operatori de transport rutier public;
b) operatori de transport rutier in interes propriu, detinatori de licenta de transport rutier in interes propriu;
c) operatori de transport rutier in interes propriu, detinatori de autorizatii de transport rutier in interes propriu.
(2) Registrul operatorilor de transport rutier contine:
a) datele de identificare a operatorului de transport rutier;
b) date privind administratorul operatorului de transport rutier;
c) date privind persoana desemnata sa conduca permanent si efectiv activitatea de transport rutier;
d) alte mentiuni privind parcul, licentele detinute si sanctiunile aplicate.
(3) Datele cuprinse in Registrul operatorilor de transport rutier se pastreaza si pe suport magnetic.
A. Licenta de transport rutier public si licenta de transport rutier in interes propriu
Art. 6. -
(1) Licenta de transport rutier public se elibereaza de catre agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. operatorilor de transport rutier cu sediul in judetul respectiv sau in municipiul Bucuresti, care detin in proprietate sau cu orice alt titlu vehicule rutiere, indiferent de capacitatea acestora, si care indeplinesc conditiile privind baza tehnico-materiala, competenta profesionala, capacitatea financiara si onorabilitatea. Documentele care atesta indeplinirea acestor conditii sunt specificate la art. 7.
(2) Licenta de transport rutier in interes propriu se elibereaza operatorilor de transport rutier care efectueaza in interes propriu transport rutier de marfuri sau de persoane, cu autovehicule detinute in proprietate sau cu orice alt titlu, care au masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone sau capacitate de peste 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, in trafic international, ori transport rutier de marfuri periculoase sau agabaritice in trafic national.
(3) Operatorul de transport rutier va obtine cate un exemplar de serviciu al licentei de transport rutier public sau al licentei de transport rutier in interes propriu pentru fiecare punct de lucru, filiala sau sucursala inregistrata la oficiul registrului comertului, deschisa in alte judete sau in municipiul Bucuresti, prin care efectueaza activitati de transport rutier.
(4) Incepand cu data de 1 ianuarie 2003 toate vehiculele vor fi inmatriculate in judetul in care operatorul de transport rutier isi desfasoara activitatea, licenta de executie pentru vehicul fiind eliberata in baza exemplarului de serviciu al licentei de transport rutier public sau al licentei de transport rutier in interes propriu.
(5) Operatorul de transport rutier va notifica, spre luare in evidenta, agentiei teritoriale a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. obtinerea dreptului de a desfasura activitatea de transport rutier in judetul respectiv.
(6) Exemplarul de serviciu se elibereaza si se vizeaza gratuit de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R.
(7) Licenta de transport rutier public sau licenta de transport rutier in interes propriu se atribuie pentru o perioada de 5 ani de la data eliberarii si este valabila numai in conditiile vizarii anuale de catre emitent, cu plata tarifelor aferente.
(8) Licenta de transport rutier public sau licenta de transport rutier in interes propriu impreuna cu caietul de sarcini aferent se pastreaza in original de catre operatorul de transport rutier, la sediul acestuia, iar exemplarele de serviciu se pastreaza la punctele de lucru, filialele ori sucursalele pentru care au fost eliberate.
Art. 7. -
(1) Operatorul de transport rutier va solicita agentiei teritoriale a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. in a carei raza isi are sediul eliberarea licentei de transport rutier public sau a licentei de transport rutier in interes propriu, indicand, atunci cand este cazul, eventualele puncte de lucru, filiale ori sucursale inregistrate la oficiul registrului comertului, pentru care doreste eliberarea de exemplare de serviciu.
(2) In vederea eliberarii licentei de transport rutier public sau a licentei de transport rutier in interes propriu solicitantul prezinta un dosar care trebuie sa cuprinda:
a) certificatul de inmatriculare la oficiul registrului comertului, codul fiscal si statutul din care trebuie sa reiasa ca acesta are ca obiect de activitate transportul rutier sau dovada inscrierii in Registrul asociatiilor si fundatiilor pentru fundatii, asociatii nonprofit si altele asemenea, care au personalitate juridica, din care sa reiasa ca pot efectua activitate de transport rutier;
b) certificatul de inmatriculare la oficiul registrului comertului pentru punctul de lucru, filiala ori sucursala pentru care solicita exemplar de serviciu al licentei de transport rutier public sau al licentei de transport rutier in interes propriu, documente din care sa reiasa ca detine in proprietate sau cu orice alt titlu spatiu suficient pentru parcarea vehiculelor si pentru sediu, precum si decizia de numire a persoanei care conduce activitatea punctului de lucru, filialei sau sucursalei si raspunde in fata Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. de respectarea reglementarilor legale si a caietelor de sarcini aferente;
c) dovada ca indeplineste conditia privind baza tehnico-materiala corespunzatoare, respectiv dovada ca detine in proprietate sau cu orice alt titlu vehicule cu care poate efectua activitati de transport rutier, precum si spatiul, in suprafata suficienta, pentru parcarea acestora (act de proprietate, contract de inchiriere cu detinatorul spatiului, adeverinta de la consiliul local etc.);
d) actele persoanei care conduce permanent si efectiv activitatea de transport rutier: - dovada ca are calitatea de angajat, confirmata prin inregistrarea la camera de munca teritoriala, cu exceptia cazului in care aceasta este chiar administratorul agentului economic; - decizia de numire; - certificat valabil de pregatire profesionala eliberat de Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. Persoana desemnata sa conduca permanent si efectiv activitatea de transport rutier poate indeplini aceasta functie la un singur operator de transport rutier. Pentru fiecare punct de lucru, filiala si sucursala operatorul de transport rutier va numi dintre angajatii sai o persoana care sa conduca activitatea de transport si care va raspunde de respectarea normativelor legale in vigoare;
e) dovada ca indeplineste conditiile privind capacitatea financiara, respectiv confirmarea nivelului financiar printr-un document din partea organului financiar teritorial care are in arondare operatorul de transport rutier, din care sa reiasa ca indeplineste nivelul financiar minim, conform ultimului bilant contabil. In cazul unui operator de transport rutier nou-infiintat nivelul financiar minim se certifica prin: - nivelul capitalului social subscris si varsat; sau - nivelul lichiditatilor disponibile in banca. Operatorul de transport rutier trebuie sa dispuna etapizat, pana la data de 31 decembrie 2005, de un nivel financiar in valoare de 9.000 euro pentru primul vehicul si de 5.000 euro pentru fiecare vehicul suplimentar, astfel: - pana la data de 31 decembrie 2002 - 1.000 euro pentru primul vehicul si 600 euro pentru fiecare dintre celelalte vehicule; - pana la data de 31 decembrie 2003 - 3.000 euro pentru primul vehicul si 1.500 euro pentru fiecare dintre celelalte vehicule; - pana la data de 31 decembrie 2004 - 6.000 euro pentru primul vehicul si 3.000 euro pentru fiecare dintre celelalte vehicule; - pana la data de 31 decembrie 2005 - 9.000 euro pentru primul vehicul si 5.000 euro pentru fiecare dintre celelalte vehicule;
f) dovada ca indeplineste conditia privind onorabilitatea, respectiv: - cazierul judiciar al administratorului agentului economic; - cazierul judiciar al persoanei desemnate sa conduca permanent si efectiv activitatea de transport rutier; - recomandarea din partea unei organizatii profesionale cu reprezentativitate, avand structuri in teritoriu, recunoscuta de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei. Conditia privind onorabilitatea nu se considera indeplinita daca administratorul agentului economic a mai indeplinit aceasta functie la un operator de transport rutier caruia i-a fost anulata licenta de transport rutier public, licenta de transport rutier in interes propriu sau autorizatia de transport rutier in interes propriu.
Art. 8. - Licenta de transport rutier public sau licenta de transport rutier in interes propriu se elibereaza dupa prezentarea de catre operatorul de transport rutier a documentului de plata a tarifului de eliberare (ordin de plata, foaie de varsamant etc.).
Art. 9. -
(1) Vizarea anuala a licentei de transport rutier public sau a licentei de transport rutier in interes propriu, precum si, dupa caz, a exemplarelor de serviciu ale acesteia este conditionata de mentinerea valabilitatii documentelor care au stat la baza eliberarii acesteia, de verificarea activitatii operatorului de transport rutier, precum si de promovarea unui test privind cunoasterea legislatiei de catre persoana desemnata sa conduca permanent si efectiv activitatea de transport rutier si de catre persoana ori persoanele numite sa conduca activitatea punctelor de lucru, a filialelor si a sucursalelor.
(2) In cazul in care se constata de catre organele de control abilitate abateri repetate in activitatea desfasurata de operatorul de transport rutier in perioada dintre eliberarea licentei de transport rutier public sau a licentei de transport rutier in interes propriu si vizarea acesteia sau dintre doua vizari succesive, abateri care ar conduce la suspendarea acesteia, Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. poate refuza acordarea vizei pentru o perioada de pana la 3 luni
Art. 10. -
(1) Operatorului de transport rutier i se suspenda licenta de transport rutier public sau licenta de transport rutier in interes propriu in unul dintre urmatoarele cazuri:
a) cand operatorul de transport rutier nu mai indeplineste una dintre conditiile care au stat la baza dobandirii licentei de transport rutier public sau a licentei de transport rutier in interes propriu;
b) necomunicarea in scris la agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. a modificarilor fata de datele existente la data obtinerii licentei de transport rutier public sau a licentei de transport rutier in interes propriu, intr-un termen de 15 zile de la aparitia acestora;
c) cand reclamatiile privind calitatea prestatiilor realizate, adresate in scris agentiei teritoriale a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. din partea beneficiarilor sau a altor organisme indreptatite, se confirma, iar detinatorul de licenta de transport rutier public sau de licenta de transport rutier in interes propriu, la comunicarea in scris a agentiei teritoriale a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R., nu a remediat in termenul stabilit aspectele sesizate in reclamatii;
d) cand se constata ca operatorul de transport rutier in interes propriu desfasoara transport rutier public;
e) neprezentarea pentru vizarea anuala a licentei de transport rutier public sau a licentei de transport rutier in interes propriu in termen de 10 zile de la data expirarii vizei precedente.
(2) Licenta de transport rutier public sau licenta de transport rutier in interes propriu se suspenda de Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. la propunerea agentiilor teritoriale subordonate.
(3) Licenta de transport rutier public sau licenta de transport rutier in interes propriu suspendata se reacorda, cu plata tarifelor aferente, la cererea operatorului de transport rutier, dupa expirarea termenului de suspendare.
(4) Perioadele de suspendare sunt: - 3 luni in cazul primei suspendari; - 6 luni la a doua suspendare.
Art. 11. -
(1) Anularea licentei de transport rutier public sau a licentei de transport rutier in interes propriu se efectueaza de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., la propunerea agentiilor teritoriale subordonate, in urmatoarele cazuri:
a) dupa a doua suspendare;
b) cand vehiculele din administrarea operatorului de transport rutier sunt utilizate la transportul de produse de contrabanda, droguri, arme si munitii, materiale radioactive, treceri ilegale de persoane peste frontiera, din vina dovedita a administratorului acestuia sau a persoanei desemnate sa conduca permanent si efectiv activitatea de transport rutier;
c) in cazurile de accidente rutiere grave, soldate cu victime omenesti sau cu deteriorarea grava a mediului inconjurator, datorate nerespectarii de catre operatorul de transport rutier a normelor legale de organizare si desfasurare a activitatii sau a normelor tehnice de intretinere a vehiculelor din administrarea sa;
d) cand se constata falsificarea documentelor de transport de catre administratorul operatorului de transport rutier sau de catre persoana desemnata sa conduca permanent si efectiv activitatea de transport rutier si utilizarea lor la efectuarea transporturilor;
e) cand se constata ca operatorul de transport rutier a obtinut licenta de transport rutier public sau licenta de transport rutier in interes propriu in baza unor documente falsificate sau ca urmare a prezentarii unor date eronate.
(2) Dupa anularea licentei de transport rutier public sau a licentei de transport rutier in interes propriu pozitia din Registrul operatorilor de transport rutier se radiaza.
(3) Suspendarea sau anularea licentei de transport rutier public sau a licentei de transport rutier in interes propriu produce aceleasi efecte si pentru exemplarele de serviciu ale acesteia.
B. Autorizatia de transport rutier in interes propriu
Art. 12. - Autorizatia de transport rutier in interes propriu se elibereaza de catre agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. operatorilor de transport rutier cu sediul in acel judet sau in municipiul Bucuresti, care desfasoara transport rutier in interes propriu de marfuri si de persoane in trafic national, cu vehicule detinute in proprietate sau cu orice alt titlu, care au masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone sau capacitatea de peste 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, si care indeplinesc conditiile privind capacitatea profesionala si baza tehnico-materiala.
Art. 13. - Prevederile alin. (3), (4), (5), (6), (7) si (8) ale art. 6, ale lit. a), b), c) si d) ale alin. (2) al art. 7, ale art. 8 si 9 se aplica in mod corespunzator operatorilor de transport rutier carora li se elibereaza autorizatia de transport rutier in interes propriu
Art. 14. -
(1) Operatorului de transport rutier i se suspenda autorizatia de transport rutier in interes propriu in unul dintre urmatoarele cazuri:
a) cand operatorul de transport rutier nu mai indeplineste una dintre conditiile care au stat la baza dobandirii autorizatiei de transport rutier in interes propriu;
b) necomunicarea in scris la agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. a modificarilor fata de datele existente la data obtinerii autorizatiei de transport rutier in interes propriu, intr-un termen de 15 zile de la aparitia acestora;
c) cand reclamatiile privind calitatea prestatiilor realizate, adresate in scris agentiei teritoriale a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. din partea beneficiarilor sau a altor organisme indreptatite, se confirma, iar detinatorul de autorizatie de transport rutier in interes propriu, la comunicarea in scris a agentiei teritoriale a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R., nu le-a remediat in termenul stabilit;
d) cand se constata ca operatorul de transport rutier in interes propriu desfasoara transport rutier public;
e) neprezentarea pentru vizarea anuala a autorizatiei de transport rutier in interes propriu in termen de 10 zile de la data expirarii vizei precedente.
(2) Autorizatia de transport rutier in interes propriu se suspenda de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. la propunerea agentiilor teritoriale subordonate.
(3) Autorizatia de transport rutier in interes propriu suspendata se reacorda, cu plata tarifelor aferente, la cererea operatorului de transport rutier, dupa expirarea termenului de suspendare.
(4) Perioadele de suspendare sunt: - 3 luni in cazul primei suspendari; - 6 luni la a doua suspendare.
Art. 15. -
(1) Anularea autorizatiei de transport rutier in interes propriu se efectueaza de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., la propunerea agentiilor teritoriale subordonate, in urmatoarele cazuri:
a) dupa a doua suspendare;
b) cand vehiculele din administrarea operatorului de transport rutier sunt utilizate la transportul de produse de contrabanda, droguri, arme si munitii sau materiale radioactive, din vina dovedita a administratorului acestuia sau a persoanei desemnate sa conduca permanent si efectiv activitatea de transport rutier;
c) in cazurile de accidente rutiere grave, soldate cu victime omenesti sau cu deteriorarea grava a mediului inconjurator, datorate nerespectarii de catre operatorul de transport rutier a normelor legale de organizare si desfasurare a activitatii sau a normelor tehnice de intretinere a vehiculelor din administrarea sa;
d) cand se constata falsificarea documentelor de transport de catre administratorul operatorului de transport rutier sau de catre persoana desemnata sa conduca permanent si efectiv activitatea de transport rutier si utilizarea lor la efectuarea transporturilor;
e) cand se constata ca operatorul de transport rutier a obtinut autorizatia de transport rutier in interes propriu in baza unor documente falsificate sau ca urmare a prezentarii unor date eronate.
(2) Dupa anularea autorizatiei de transport rutier in interes propriu pozitia din Registrul operatorilor de transport rutier se radiaza.
(3) Suspendarea sau anularea autorizatiei de transport rutier in interes propriu produce aceleasi efecte si pentru exemplarele de serviciu ale acesteia.
C. Licenta de executie pentru activitati conexe transportului rutier
Art. 16. -
(1) Principalele tipuri de activitati conexe transportului rutier pentru care se elibereaza licenta de executie sunt:
a) autogara si activitatile desfasurate in cadrul acesteia;
b) activitatea de agentie de voiaj;
c) activitatea de colectare, expediere si distributie a marfurilor;
d) activitatea de mesagerie;
e) activitatea de intermediere in transporturile rutiere de marfuri sau de persoane.
(2) Licentele de executie pentru activitati conexe transportului rutier se atribuie de catre agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. in a carei raza isi are sediul operatorul pentru activitati conexe transportului rutier, pentru o perioada de 5 ani de la data eliberarii, si sunt valabile numai in conditiile vizarii anuale de catre emitent, cu plata tarifelor aferente.
(3) Dotarile necesare si conditiile in care au obligatia sa isi desfasoare activitatea operatorii pentru activitati conexe transportului rutier sunt prevazute in caietele de sarcini specifice.
(4) Se excepteaza de la obligativitatea detinerii licentei de executie pentru activitatea de agentie de voiaj agentiile de turism autorizate, in conditiile in care vanzarea legitimatiilor de calatorie pentru transportul de persoane prin servicii regulate este mentionata in documentele de autorizare.
Art. 17. -
(1) Documentele care se depun in vederea eliberarii licentei de executie pentru activitati conexe transportului rutier sunt:
a) acte doveditoare din care sa rezulte ca agentul economic detine in proprietate sau cu orice alt titlu spatii special amenajate pentru desfasurarea activitatii respective;
b) certificatul de inmatriculare la oficiul registrului comertului sau, in cazul asociatiilor nonprofit, dovada inscrierii in Registrul asociatiilor si fundatiilor, codul fiscal si statutul, din care trebuie sa reiasa ca solicitantul are ca obiect de activitate efectuarea de activitati conexe transportului rutier;
c) autorizatii de functionare specifice;
d) decizia de numire a persoanei, angajata a operatorului pentru activitati conexe transportului rutier, desemnata sa il reprezinte in relatia cu agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R.;
e) in cazul activitatii de intermediere in transporturile rutiere de marfuri sau de persoane, operatorul de transport rutier trebuie sa prezinte si o scrisoare de garantie bancara in valoare de 50.000 euro in cazul efectuarii de intermedieri in transporturile rutiere internationale sau in valoare de 500 milioane lei in cazul efectuarii de intermedieri in transporturile rutiere nationale.
(2) Licenta de executie pentru activitati conexe transportului rutier impreuna cu caietul de sarcini aferent se pastreaza in original de catre operatorul pentru activitati conexe transportului rutier la sediul acestuia.
(3) Licenta de executie pentru activitati conexe transportului rutier se elibereaza dupa prezentarea de catre operatorul pentru activitati conexe transportului rutier a documentului de plata a tarifului de eliberare (ordin de plata, foaie de varsamant etc.).
(4) Vizarea anuala a licentei de executie pentru activitati conexe transportului rutier este conditionata de mentinerea valabilitatii documentelor care au stat la baza eliberarii acesteia.
(5) In cazul in care se constata de catre organele de control abilitate abateri repetate in activitatea desfasurata de operatorul pentru activitati conexe transportului rutier in perioada dintre eliberarea licentei de executie petru activitati conexe transportului rutier si vizarea acesteia sau dintre doua vizari succesive, abateri care ar conduce la suspendarea licentei in cauza, Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. poate refuza acordarea vizei pentru o perioada de pana la 3 luni.
Art. 18. -
(1) Suspendarea licentei de executie pentru activitati conexe transportului rutier se hotaraste de catre emitent in unul dintre urmatoarele cazuri:
a) cand operatorul pentru activitati conexe transportului rutier nu mai indeplineste una dintre conditiile care au stat la baza dobandirii licentei de executie;
b) necomunicarea in scris la agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. a modificarilor fata de datele existente la data obtinerii licentei de executie, in termen de 15 zile de la aparitia acestora.
(2) Anularea licentei de executie pentru activitati conexe transportului rutier se hotaraste de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., la propunerea agentiilor teritoriale subordonate, in caz de abateri repetate de la prevederile caietului de sarcini specific, constatate de organele proprii de control, sau in baza confirmarii sesizarilor facute de alte organe de control abilitate ori dupa a doua suspendare.
Art. 19. - Licenta de executie pentru activitati conexe transportului rutier suspendata se reacorda dupa ce detinatorul acesteia face dovada ca au fost inlaturate cauzele care au condus la suspendarea acesteia, cu plata tarifelor aferente.
CAPITOLUL III
Efectuarea operatiunilor de transport rutier
A. Licenta de executie pentru vehicul
Art. 20. -
(1) Efectuarea de transporturi rutiere este permisa numai cu vehicule carora li s-au eliberat de catre agentiile teritoriale ale Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. licente de executie pentru vehicul, corespunzatoare categoriei si tipului de transport rutier respectiv.
(2) Licenta de executie pentru vehicul se elibereaza sub forma de cartela magnetica, personalizata, de culoare diferita pentru transportul rutier public fata de transportul rutier in interes propriu.
(3) La eliberarea cartelei magnetice operatorul de transport rutier primeste un document-tip care atesta termenul de valabilitate a cartelei magnetice, categoria si tipul de transport rutier pentru care a fost eliberata, duplicatul documentului pastrandu-se la emitent. Documentul-tip se preschimba ori de cate ori intervin modificari referitoare la termenul de valabilitate a cartelei magnetice, la categoria sau tipul de transport rutier pentru care a fost eliberat, fara a fi necesara inlocuirea cartelei magnetice.
(4) Tariful perceput la eliberarea licentei de executie pentru vehicul, in cazul transporturilor rutiere de marfuri, este unic si permite efectuarea mai multor tipuri de transport rutier, operatorul de transport rutier avand obligatia de a prezenta documente din care sa rezulte ca sunt indeplinite conditiile necesare pentru derularea fiecarui tip de transport rutier.
(5) Licentele de executie pentru vehicul se elibereaza de catre agentiile teritoriale ale Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. operatorilor de transport rutier detinatori de licenta de transport rutier public, de licenta de transport rutier in interes propriu sau de autorizatie de transport rutier in interes propriu valabila, pentru parcul aflat in administrarea acestora.
(6) Licentele de executie pentru vehicul se elibereaza pentru transportul rutier national si/sau transportul rutier international. Licenta de executie pentru vehicul pentru transporturile rutiere internationale da dreptul vehiculelor care indeplinesc conditiile prevazute de inspectia tehnica sa efectueze transporturi de marfuri sau de calatori in trafic international, avand dreptul de a trece frontiera de stat a Romaniei in acest scop.
(7) Termenul in care operatorii de transport rutier au obligatia sa solicite preschimbarea formularelor-tip de licenta de executie pentru vehicul cu o cartela magnetica corespunzatoare licentei respective este de:
a) 45 de zile de la data publicarii prezentelor norme metodologice in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in cazul efectuarii de transporturi rutiere in trafic international;
b) 90 de zile de la data publicarii prezentelor norme metodologice in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in cazul efectuarii de transporturi rutiere in trafic national.
(8) Pana la introducerea in totalitate a cartelelor magnetice licentele de executie pentru vehicul se elibereaza pe formularele-tip, iar cele deja eliberate isi pastreaza valabilitatea.
Art. 21. -
(1) Sunt exceptate de la dobandirea licentei de executie pentru vehicul vehiculele care se deplaseaza fara incarcatura intre vanzator si cumparator sau intre proprietar si utilizator, situatii pentru care trebuie prezentate documente justificative, precum si vehiculele detinute de persoane fizice si care sunt utilizate la transportul rutier in interes personal.
(2) Pentru situatiile mentionate mai sus nu este necesara prezentarea licentei de transport rutier public, a licentei de transport rutier in interes propriu sau a autorizatiei de transport rutier in interes propriu
Art. 22. -
(1) Autovehiculele utilizate la transportul rutier de marfuri in trafic international, care au masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone, sau autovehiculele utilizate la transportul rutier de persoane in trafic international, cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, trebuie sa fie dotate cu aparat tahograf omologat, instalat si sigilat conform prescriptiilor tehnice specifice, aparat care se va afla in functiune pe toata durata cursei (tur si retur), inclusiv pe parcursul intern.
(2) Autovehiculele cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone, utilizate in trafic national la transporturile rutiere de marfuri, sau autovehiculele cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, utilizate la transportul rutier de persoane in trafic national, vor fi dotate cu aparat tahograf omologat, instalat si sigilat conform prescriptiilor tehnice specifice, conform urmatorului grafic:
a) pana la data de 31 decembrie 2003 pentru autovehiculele utilizate la transportul rutier de persoane in trafic interjudetean si autovehiculele cu masa totala maxima autorizata mai mare de sau egala cu 15 tone;
b) pana la data de 31 decembrie 2004 pentru autovehiculele utilizate la transportul rutier de persoane in trafic judetean si autovehiculele cu masa totala maxima autorizata mai mare de sau egala cu 10 tone;
c) pana la data de 31 decembrie 2005 pentru toate autovehiculele cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, si autovehiculele cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone.
(3) Eliberarea licentei de executie pentru vehicul este conditionata de existenta si de functionarea aparatului tahograf
Art. 23. -
(1) In conformitate cu prevederile reglementarilor privind conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca vehiculele rutiere in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice, M? reprezinta autovehiculele destinate transportului rutier de persoane, care au, in afara locului conducatorului auto, mai mult de 8 locuri pe scaune si o masa maxima autorizata ce depaseste 5 tone, iar N? reprezinta autovehiculele destinate transportului rutier de marfuri, avand o masa maxima autorizata care depaseste 12 tone.
(2) Etapizat, pana la data de 31 decembrie 2005, vehiculele M? si N? vor fi dotate cu limitatoare de viteza, dupa cum urmeaza:
a) pana la data de 31 decembrie 2002 toate autovehiculele din categoria M? si toate autovehiculele din categoria N? cu masa totala maxima autorizata mai mare de 10 tone, utilizate in trafic international;
b) pana la data de 31 decembrie 2003 autovehiculele din categoria M? utilizate in trafic interjudetean si autovehiculele din categoria N? cu masa totala maxima autorizata mai mare de sau egala cu 15 tone;
c) pana la data de 31 decembrie 2004 autovehiculele din categoria M? utilizate in trafic judetean si autovehiculele din categoria N? cu masa totala maxima autorizata mai mare de 10 tone.
(3) Eliberarea licentei de executie pentru vehicul este conditionata de existenta si de functionarea limitatorului de viteza.
Art. 24. - Documentele care stau la baza eliberarii licentei de executie pentru vehicul sunt, dupa caz, pentru fiecare tip de transport rutier:
a) certificatul de inmatriculare si cartea de identitate ale vehiculului;
b) talonul-anexa la certificatul de inmatriculare, cu inspectia tehnica valabila;
c) documentul ce atesta dreptul de utilizare a vehiculului;
d) certificate specifice eliberate de Registrul Auto Roman;
e) autorizatie sanitara veterinara de transport pentru transporturile de marfuri perisabile si animale vii;
f) asigurarea pasagerilor si bagajelor pentru riscurile ce cad in sarcina operatorilor de transport rutier, in cazul transportului public de persoane;
g) asigurarea obligatorie de raspundere civila auto.
Art. 25. -
(1) Pentru transportul rutier al marfurilor periculoase vehiculele necesita amenajari conform prescriptiilor A.D.R. (Acordul european referitor la transportul rutier international al marfurilor periculoase).
(2) La eliberarea licentei de executie pentru vehicul pentru acest tip de transport rutier se prezinta, suplimentar fata de documentele prevazute la art. 24, urmatoarele documente:
a) dupa caz, certificat de agreare eliberat de Registrul Auto Roman pentru autospecializate si autotrenuri (subcategoria "Cisterne"), precum si pentru vehiculele care transporta produse periculoase din clasa 1 si dovada ca autovehiculul detine trusa A.D.R;
b) autorizatie eliberata de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului pentru vehiculele care transporta produse periculoase din clasa 7;
c) contract de munca, decizia de numire, cazierul judiciar si certificatul profesional de atestare ale consilierului de siguranta pentru transportul rutier al marfurilor periculoase, eliberat conform Ordinului ministrului transporturilor nr. 226/1999 privind aprobarea Regulamentului pentru desemnarea si calificarea profesionala a consilierilor de siguranta pentru transportul rutier, feroviar sau pe caile navigabile interioare al marfurilor periculoase;
d) certificat de atestare al conducatorilor auto, specific marfurilor periculoase care vor fi transportate, eliberat conform Ordinului ministrului transporturilor nr. 82/1995 privind eliberarea certificatelor de atestare profesionala pentru soferii care efectueaza transporturi de produse clasificate periculoase in conformitate cu prevederile Acordului european referitor la transportul rutier international al marfurilor periculoase (A.D.R.).
Art. 26. -
(1) Licenta de executie pentru vehicul se suspenda in cazul in care nu mai sunt indeplinite conditiile care au stat la baza eliberarii ei.
(2) Licenta de executie pentru vehicul se reacorda dupa ce detinatorul face dovada ca au fost inlaturate cauzele care au condus la suspendarea acesteia, cu plata tarifelor aferente
Art. 27. - Anularea licentei de executie pentru vehicul se face in urmatoarele cazuri:
a) dupa a doua suspendare;
b) neremedierea in termen de 3 luni a cauzelor care au dus la suspendarea acesteia.
B. Efectuarea transporturilor de persoane prin servicii regulate, servicii regulate speciale, in scop turistic sau ocazional
B.
1. Programul de transport persoane prin servicii regulate
Art. 28. - Totalitatea traseelor, cursele necesare pentru acoperirea acestora, graficele de circulatie aferente, cu indicarea statiilor si a autogarilor utilizate, numarul de autovehicule si capacitatea de transport a acestora (microbuze, autobuze sau autocare), inclusiv autovehiculele de rezerva, necesare pentru efectuarea cursei sau a traseului, alcatuiesc programele de transport rutier de persoane prin servicii regulate.
Art. 29. - Programele de transport rutier de persoane prin servicii regulate sunt:
a) Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate in trafic judetean;
b) Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate in trafic interjudetean, inclusiv intre doua judete limitrofe;
c) Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate in trafic international.
Art. 30. -
(1) Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate in trafic judetean si interjudetean se intocmeste de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., in baza analizarii solicitarilor operatorilor de transport rutier sau ale asociatiilor de operatori de transport rutier, ale consiliilor locale si pe baza programului de transport rutier de persoane prin servicii regulate deja existent, si se aproba:
a) pentru traseele judetene de catre consiliul judetean respectiv;
b) pentru traseele interjudetene intre doua judete limitrofe de catre consiliile judetene respective;
c) pentru traseele interjudetene de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R.
(2) Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate in trafic international se intocmeste de catre Directia generala de reglementari si calitatea serviciilor in transporturi rutiere din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, traseul pentru parcursul intern avizandu-se de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R.
(3) Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate in trafic national se poate modifica prin includerea unor noi trasee, in conditiile posibilitatii armonizarii graficelor de circulatie cu cele ale traseelor existente, cu aprobarea Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. Termenul limita pentru includerea de noi trasee este de 60 de zile de la data atribuirii licentelor de executie pentru traseu, in cazul traseelor din Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate in trafic national.
(4) Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate in trafic national poate fi suplimentat, in perioada de valabilitate, cu noi curse in urmatoarele cazuri:
a) pentru traseele judetene - numai la cererea detinatorului de licenta de executie pentru acel traseu;
b) pentru traseele interjudetene - numai in conditiile in care cursa solicitata este intre doua curse consecutive atribuite deja operatorului de transport rutier solicitant.
(5) In Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate in trafic international se pot introduce noi curse la intervale de timp si in conditiile prevazute in acordurile rutiere bilaterale incheiate de Romania cu tarile respective.
Art. 31. - Licentele de executie pentru traseu pentru cursele si traseele din programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate se ofera public de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. operatorilor de transport rutier public.
B.
2. Atribuirea licentelor de executie pentru traseu
Art. 32. -
(1) In sensul prezentelor norme metodologice:
a) prin cursa se intelege transportul calatorilor intre doua localitati capete ale aceluiasi traseu, tur si retur. In graficul de circulatie intocmit de Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. pentru fiecare traseu se stabilesc numarul de plecari in cursa (tur) pentru fiecare din capetele acelui traseu, precum si returul acestora;
b) prin acoperirea unui traseu se intelege efectuarea tuturor curselor din programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate de pe acel traseu;
c) prin grupa de trasee se intelege mai multe trasee independente grupate dupa criterii economice sau/si geografice, licenta de executie pentru traseu oferindu-se spre executare operatorului de transport rutier public.
(2) In cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate in trafic judetean si international, caietul de sarcini al licentei de executie pentru traseu care se atribuie cuprinde toate cursele necesare pentru acoperirea unui traseu sau a unei grupe de trasee.
(3) In cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate in trafic interjudetean, inclusiv intre doua judete limitrofe, licenta de executie pentru traseu se atribuie pentru fiecare cursa.
(4) La transportul rutier de persoane prin servicii regulate in trafic judetean operatorii de transport rutier se pot asocia in vederea asigurarii parcului necesar de autovehicule active si de autovehicule de rezerva, pentru efectuarea tuturor curselor de pe un anumit traseu, prevazute in caietul de sarcini al licentei de executie pentru traseu. In situatia in care licenta de executie pentru traseu se atribuie unei asociatii de operatori de transport rutier public, membrii acesteia vor prezenta agentiei teritoriale a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R., in termen de 5 zile de la atribuirea licentei de executie pentru traseu, turnusul anual dupa care se vor efectua cursele. Neprezentarea turnusului in termenul stabilit duce la pierderea licentei de executie pentru traseu, aceasta fiind atribuita, in ordinea punctajului, urmatorului solicitant.
(5) In cazul asociatiilor de operatori de transport rutier licenta de executie pentru traseu se atribuie nominal fiecaruia dintre acestia.
(6) In conditiile in care asociatia de operatori de transport rutier a fost infiintata printr-o hotarare judecatoreasca si are un statut propriu de functionare, licenta de executie pentru traseu se va emite pe numele operatorului de transport rutier desemnat de asociatie sa o reprezinte in relatia cu agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R., acesta urmand sa repartizeze licentele de executie pentru traseu in functie de fiecare cursa celorlalti operatori de transport rutier asociati
Art. 33. -
(1) Fiecare licenta de executie pentru traseu se atribuie solicitantului, care poate fi un operator de transport rutier public sau, in cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate in trafic judetean, si o asociatie de operatori de transport rutier public.
(2) In cazurile in care licenta de executie pentru traseu pentru o anumita cursa ori pentru un anumit traseu se solicita de mai multi operatori de transport rutier public sau, in cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate in trafic judetean, si de asociatii de operatori de transport rutier public, care indeplinesc conditiile cerute, acestia sunt departajati pe baza de punctaj, solicitantului care intruneste cel mai mare punctaj atribuindu-i-se licenta de executie pentru traseu.
(3) Criteriile in baza carora se atribuie punctele, precum si metodologia de punctare sunt prevazute in anexa nr. 11 [anexele nr. 11a) si 11b)] la prezentele norme metodologice si au in vedere:
a) activitatea desfasurata anterior de operatorul de transport rutier public sau, in cazul unei asociatii de operatori de transport rutier public, de membrii asociatiei;
b) daca autovehiculele se afla in proprietatea operatorului de transport rutier public sau, in cazul unei asociatii de operatori de transport rutier public, a membrilor asociatiei ori sunt detinute cu alt titlu;
c) conditiile de calatorie oferite de autovehiculele cu care se vor efectua cursele
Art. 34. -
(1) Autovehiculele utilizate ca rezerva nu participa la atribuirea de puncte, dar trebuie sa poata obtine un numar de puncte cel putin egal cu al autovehiculului cu cel mai mic punctaj din lista prezentata.
(2) Cursele efectuate cu autovehiculele de rezerva nu pot depasi 25% din totalul curselor prevazute in caietul de sarcini al licentei de executie pentru traseu atribuite.
(3) Autovehiculul de rezerva poate fi inchiriat de la un alt operator de transport rutier public, caz in care contractul de inchiriere se va afla la bordul autovehiculului pe toata durata desfasurarii transportului.
(4) Autovehiculul cu care s-a obtinut licenta de executie pentru traseu poate fi inlocuit numai cu un autovehicul care intruneste un numar de puncte cel putin egal cu autovehiculul pe care il inlocuieste
Art. 35. -
(1) In vederea participarii la atribuirea licentei de executie pentru traseu pentru traseele sau grupele de trasee in cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate in trafic judetean, operatorul de transport rutier public sau asociatia de operatori de transport rutier public depune la agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. un dosar pentru fiecare licenta de executie pentru traseu solicitata, care trebuie sa cuprinda:
a) traseul sau grupa de trasee solicitate;
b) numele operatorului de transport rutier public sau numele operatorilor de transport rutier public din cadrul asociatiei;
c) lista cuprinzand autovehiculele, pe numere de inmatriculare, pentru care detine licenta de executie valabila, cu care se vor efectua cursele pe acel traseu sau pe acea grupa de trasee;
d) lista cuprinzand autovehiculele de rezerva, pe numere de inmatriculare, pentru care exista licenta de executie valabila si, daca este cazul, contractul cu detinatorul autovehiculelor.
(2) O licenta de executie pentru traseu se poate solicita daca operatorul de transport rutier public sau, in cazul asociatiilor, unul dintre membrii asociati are in localitatea cap de traseu din care este prevazuta plecarea curselor pe traseul respectiv sau, in cazul grupelor de trasee, pentru fiecare dintre traseele care compun grupa de trasee, sediul sau o filiala, sucursala ori un punct de lucru sau spatiu suficient pentru parcarea autovehiculelor.
Art. 36. - Metodologia de atribuire a licentei de executie pentru traseu pentru traseele sau grupele de trasee in cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate in trafic judetean este urmatoarea:
a) depunerea dosarului prevazut la art. 35;
b) salariatii agentiei teritoriale a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. primesc si inregistreaza dosarul, verificand daca este complet. Acesta se returneaza operatorului de transport rutier public daca nu contine toate elementele necesare;
c) in cazul in care pentru o licenta de executie pentru traseu s-au depus doua sau mai multe solicitari, o comisie constituita la nivelul agentiei teritoriale a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. procedeaza la evaluarea fiecarui dosar depus, stabilind punctajul aferent si, in functie de acesta, stabileste operatorul de transport rutier public sau asociatia de operatori de transport rutier public careia i se atribuie licenta de executie pentru traseu;
d) rezultatele se afiseaza la sediul agentiei teritoriale a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R.;
e) operatorul de transport rutier public poate contesta in scris, in termen de 48 de ore de la data afisarii, modul de atribuire a licentei de executie pentru traseu. La contestatie se raspunde pe loc, incheindu-se cu acest prilej un proces-verbal.
Art. 37. -
(1) In vederea participarii la atribuirea licentelor de executie pentru traseu in cazul transportului de persoane prin servicii regulate in trafic interjudetean, inclusiv intre doua judete limitrofe, operatorul de transport rutier public depune la agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. din judetul in care isi are sediul un dosar care trebuie sa cuprinda:
a) lista cuprinzand cursele si traseele din care acestea fac parte, pentru care solicita atribuirea licentelor de executie pentru traseu. Aceste curse pot avea plecarea (tur) din oricare dintre capetele de traseu;
b) lista cuprinzand autovehiculele, pe numere de inmatriculare, pentru care detine licenta de executie pentru vehicul valabila, nominalizate pentru fiecare cursa;
c) lista cuprinzand autovehiculele de rezerva, pe numere de inmatriculare, pentru care exista licenta de executie valabila si, daca este cazul, contractul cu detinatorul autovehiculului.
(2) O licenta de executie pentru traseu pentru o cursa se poate solicita daca:
a) operatorul de transport rutier public are sediul in localitatea cap de traseu din care este prevazuta plecarea in cursa;
b) operatorul de transport rutier public a obtinut exemplarul de serviciu al licentei de transport rutier public pentru punctul de lucru, filiala sau sucursala din localitatea cap de traseu din care este prevazuta plecarea in cursa si prezinta documente din care sa rezulte ca detine in proprietate sau cu orice alt titlu spatiu suficient pentru parcarea autovehiculelor in cealalta localitate cap de traseu;
c) operatorul de transport rutier public prezinta documente din care sa rezulte ca detine in proprietate sau cu orice alt titlu spatiu suficient pentru parcarea autovehiculelor in localitatea cap de traseu, din care este prevazuta plecarea in cursa, si are sediul sau detine exemplarul de serviciu al licentei de transport rutier public in cealalta localitate cap de traseu.
Art. 38. - Metodologia de atribuire a licentei de executie pentru traseu pentru o cursa este urmatoarea:
a) depunerea dosarului prevazut la art. 37;
b) salariatii agentiei teritoriale a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. primesc si inregistreaza dosarul, verificand daca este complet. Acesta se returneaza operatorului de transport rutier public daca nu contine toate elementele necesare;
c) comisia constituita la nivelul agentiei teritoriale a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. intocmeste fisa de solicitare pentru fiecare dosar depus, stabilind punctajul aferent pentru fiecare licenta de executie pentru traseu solicitata;
d) o copie de pe aceasta fisa se inmaneaza pe baza de semnatura operatorului de transport rutier public. Operatorul de transport rutier public poate contesta in scris, in termen de 48 de ore de la data inmanarii acesteia, modul de acordare a punctelor. La contestatie se raspunde pe loc, incheindu-se cu acest prilej un proces-verbal;
e) fisele de solicitare se transmit Comisiei centrale de atribuire a licentelor de executie pentru traseu, constituita in cadrul Directiei de licente, autorizari si investitii din Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., care procedeaza la evaluarea acestora si stabileste operatorul de transport rutier public caruia i se atribuie licenta de executie pentru traseu pentru fiecare cursa;
f) situatia privind atribuirea licentelor de executie pentru traseu pentru fiecare cursa, pe operatori de transport rutier public, se transmite agentiilor teritoriale ale Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R., care elibereaza licentele de executie pentru traseu.
Art. 39. -
(1) In vederea atribuirii licentei de executie pentru traseu pentru traseele in cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate in trafic international, operatorul de transport rutier public depune la Directia licente, autorizari si investitii din cadrul Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. un dosar pentru fiecare licenta de executie pentru traseu solicitata, care trebuie sa cuprinda:
a) traseul si graficul de circulatie propus pentru parcursul intern;
b) numele operatorului de transport rutier public si al partenerului strain;
c) lista cuprinzand autovehiculele, pe numere de inmatriculare, pentru care detine licenta de executie valabila, cu care se vor efectua cursele pe acel traseu;
d) lista cuprinzand autovehiculele de rezerva, pe numere de inmatriculare, pentru care exista licenta de executie valabila si, daca este cazul, contractul cu detinatorul autovehiculelor.
(2) O licenta de executie pentru traseu se poate solicita daca operatorul de transport rutier public are in localitatea cap de traseu, din care este prevazuta plecarea curselor pe traseul respectiv, sediul sau o filiala, sucursala ori un punct de lucru si spatiu suficient pentru parcarea autovehiculelor aflate in administrarea sa si pentru autovehiculele partenerului strain.
Art. 40. -
(1) Metodologia de atribuire a licentei de executie pentru traseu pentru traseele in cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate in trafic international este urmatoarea:
a) depunerea dosarului prevazut la art. 39;
b) salariatii Directiei licente, autorizari si investitii din cadrul Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. primesc si inregistreaza dosarul, verificand daca este complet. Acesta se returneaza operatorului de transport rutier public daca nu contine toate elementele necesare;
c) dupa analiza dosarului depus se aproba traseul si graficul de circulatie sau se transmit operatorului de transport rutier modificarile care trebuie operate in vederea aprobarii;
d) dosarul aprobat de Directia licente, autorizari si investitii din cadrul Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. se depune la Directia generala de reglementari si calitatea serviciilor in transporturile rutiere impreuna cu documentele prevazute la alin. (2);
e) licenta de executie pentru traseu se elibereaza dupa ce operatorul de transport rutier prezinta agentiei teritoriale a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. avizul favorabil al Directiei generale de reglementari si calitatea serviciilor in transporturile rutiere.
(2) Documentele ce urmeaza sa se depuna la Directia generala de reglementari si calitatea serviciilor in transporturile rutiere impreuna cu dosarul aprobat sunt:
a) contractul autentificat perfectat cu un partener strain din tara de destinatie sau, in cazul asocierii, contractul de asociere dintre operatorul de transport roman si operatorul de transport strain pentru efectuarea in comun a curselor prevazute in graficul de circulatie, cel putin la paritate pentru partea romana;
b) abilitarea partenerului strain de catre Ministerul Transporturilor din tara de origine cu privire la efectuarea de catre acesta a transportului de persoane prin servicii regulate in trafic international, in traducere autorizata;
c) schita traseului, cu evidentierea punctelor de frontiera;
d) modelul legitimatiilor de calatorie;
e) perioada de efectuare a transportului de persoane prin servicii regulate pe traseul respectiv.
C. Eliberarea licentei de executie pentru traseu
Art. 41. -
(1) Licenta de executie pentru traseu se elibereaza:
a) in cazul transportului de persoane prin servicii regulate in trafic judetean, de catre agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. in a carei raza se afla traseul respectiv;
b) in cazul transportului de persoane prin servicii regulate in trafic interjudetean, inclusiv intre doua judete limitrofe: - de catre agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. in a carei raza se afla localitatea cap de traseu de plecare in cursa, daca operatorul de transport rutier public are sediul in acel judet; - de catre agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. in a carei raza se afla localitatea cap de traseu de plecare in cursa, daca operatorul de transport rutier public are deschis in acel judet un punct de lucru, o filiala sau o sucursala pentru care a obtinut exemplar de serviciu al licentei de transport rutier public si nu isi are sediul in unul dintre cele doua judete in care se gasesc capetele de traseu. In cazul in care operatorul de transport rutier public detine spatiu suficient pentru parcarea autovehiculelor in localitatea cap de traseu de plecare in cursa si are deschis un punct de lucru, o filiala sau o sucursala pentru care a obtinut exemplar de serviciu al licentei de transport rutier public in celalalt cap de traseu, licenta de executie pentru traseu se elibereaza de catre agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. in a carei raza se afla punctul de lucru, filiala sau sucursala; - de catre agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. in a carei raza se afla localitatea cap de traseu de plecare in cursa, daca operatorul de transport rutier public detine exemplare de serviciu ale licentei de transport rutier public in ambele judete in care se gasesc capetele de traseu;
c) in cazul transportului de persoane prin servicii regulate in trafic international, de catre agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. in a carei raza se afla localitatea cap de traseu de pe teritoriul Romaniei si in care operatorul de transport rutier public isi are sediul ori are deschis un punct de lucru, o filiala sau o sucursala pentru care a obtinut exemplar de serviciu al licentei de transport rutier public.
(2) Licentele de executie pentru traseu se elibereaza numai dupa prezentarea contractelor pentru utilizarea autogarilor, punctelor de imbarcare/debarcare autorizate si a statiilor.
(3) Neprezentarea acestor contracte in termen de 15 zile de la atribuirea cursei sau a traseului duce la pierderea dreptului de executie a acelei curse sau a acelui traseu. In acest caz cursa sau traseul se atribuie, in ordinea punctajului, urmatorului solicitant.
Art. 42. -
(1) In cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate speciale, legitimatiile de serviciu valabile eliberate de agentul economic contractant reprezinta singurul document in baza caruia persoanele au acces la serviciul de transport rutier respectiv, fiind exclusa utilizarea abonamentelor sau a altor legitimatii de calatorie.
(2) Documentele in baza carora se elibereaza licenta de executie pentru traseu in cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate speciale sunt:
a) contractul legal intocmit cu beneficiarul transportului;
b) graficul de circulatie vizat de beneficiar;
c) avizele pentru punctele de oprire
Art. 43. - La efectuarea transporturilor rutiere de persoane prin curse ocazionale sau turistice operatorul de transport rutier public trebuie sa detina suplimentar la bordul autovehiculului, pe toata durata transportului:
a) documentul de control prevazut in Acordul INTERBUS, in cazul transportului international, sau lista de pasageri intocmita, parafata si barata dupa ultimul calator de catre beneficiar;
b) documentul de tarifare globala a transportului.
Art. 44. - Licenta de executie pentru traseu se anuleaza de catre agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. care a emis-o, in urmatoarele cazuri:
a) operatorul de transport rutier renunta din considerente proprii la executarea cursei sau a traseului, pentru lipsa bazei materiale si/sau din considerente economice;
b) este suspendata sau anulata licenta de transport rutier public;
c) constatarea neindeplinirii conditiilor care au stat la baza acordarii licentei de executie pentru traseu, inclusiv pierderea de catre autovehiculul sau autovehiculele din administrare a dreptului de efectuare a cursei ori traseului in cauza;
d) incalcarea in mod repetat a prevederilor caietului de sarcini al licentei de executie pentru traseu;
e) neutilizarea in mod repetat a punctelor de imbarcare/debarcare amplasate in autogarile cuprinse in caietul de sarcini;
f) suspendarea cursei in mod repetat, fara justificare, constatata la controalele in trafic si/sau din analiza jurnalului de miscare din autogarile utilizate;
g) reclamatii ale publicului calator, ale altor beneficiari sau ale altor institutii ori organisme privind calitatea si legalitatea prestatiilor, confirmate de Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. si neremediate in termenul dispus;
h) rezilierea contractului de transport de persoane prin servicii regulate speciale;
i) in cazul liniilor internationale, pentru abateri de la legislatia nationala a tarilor de destinatie sau de tranzit, savarsite de operatorul de transport rutier roman care executa un traseu international, comunicate de ministerele partenere, precum si, in cazul interdictiei de a mai opera pe teritoriul unei tari a operatorului respectiv, comunicate in scris de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R.
 
Art. 45. - In cazul renuntarii la licenta de executie pentru traseu, cu exceptia transportului rutier prin servicii regulate speciale, operatorul de transport rutier este obligat sa notifice aceasta intentie agentiei teritoriale a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R., precum si sa anunte publicul calator cu minimum 30 de zile inainte de oprirea efectiva a cursei.
Art. 46. - In cazul transportului de persoane prin servicii regulate, Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. retrage dreptul de a mai efectua curse pe un anumit traseu unui autovehicul daca, prin utilizarea necorespunzatoare a acestuia, operatorul de transport rutier care il are in administrare a fost sanctionat c